Ruangan Iklan

Wednesday, July 21, 2010

Luahkannya dari dalam dadamu.

Aku terharu dengan kata-kata dari mulut mama. Betul-betul prihatin tentang hal diriku. Sudah tentu begitu perasaannya, bila hanya anaknya seorang, yang ini lah satu-satunya, dan mana mungkin dia melepaskan sebagai isteri kedua.

'Ye ma, memang nak telefon ni.' Aku meraih iphone dari atas meja, lalu mendail nombor Luqman di Australia.

'Assalamualaikum' aku segera mengucap salam bila terdengar nada dail di angkat.

'Waalaikumussalam, sayang' Luqman terus menjawab. Kenapa Luqman masih memanggil aku sayang, sedangkan dia sudah pun berpunya. Oh, hati ini tetapkanlah.

'Sue nak tanya abang. Ada sesuatu yang sangat merunsingkan tentang Siti Mariam' aku berhenti sejenak, menarik nafas. Berfikir untuk menuturkan ayat-ayat dengan betul. Mama Cuma memerhati dari jauh. Selepas mendail tadi, aku terus duduk di anjung rumah.

'Siti Mariam binti Abdullah, muallaf tu isteri abang?' Pendek tapi padat. Tepat pada sasarannya. Jawablah ya atau tidak wahai Luqman yang pernah ku sayangi.

'Mmmm. Sayang sekali, jawapan nya Ya... tapi... bukan seperti yang Sue gambarkan okay?' Luqman merayu di seberang sana.

'Tak perlu jelaskan lebih lanjut. InsyaAllah, esok Sue akan pulangkan semua barang-barang yang abang dah beri, termasuk iphone ni. Terimakasih atas segala yang kita kongsikan bersama. Assalamualaikum'

'Tapi...' aku sudah memutuskan talian. Terasa remuk redam hatiku ini. Bagai ditusuk duri yang sangat tajam. Aku bingkas bangun, mengambil tudung yang tersangkut di atas kerusi, mencapai beg tangan dan kunci kereta yang tersangkut di dinding.

'Ma, Sue nak gi pantai batu buruk sekejap ya. Pinjam kereta ya ma? Maaf la ma, tak dapat nak tolong kat dapur. Ma, dia dah mengaku ma...' aku sebak, tapi masih mampu menahan air mata.

'Tak pe la, Sue, pergi lah.. tapi balik awal sikit ye? Lepas Isya' keluarga kawan tu nak datang' Mama tersenyum walaupun disebalik wajahnya menyimpan seribu kekesalan.

Masuk sahaja di dalam kereta MyVi mama, empangan air mataku sudah tidak dapat tertahan lagi. Aku menangis sepuas-puasnya. Selang beberapa minit, aku memulakan enjin dan berlalu menuju ke Pantai Batu Buruk. Petang yang indah, aku perlu menenangkan perasaanku. Kenapa Luqman? Kenapa buat aku begini? Kenapa tidak biarkan sahaja aku sendiri, tidak perlu memberi harapan padaku, tetapi akhirnya kau yang menghancurkan harapan ini. Ya Allah, ujian apakah yang kau sendang uji aku ini. Ya Allah, kau berikanlah aku jalan keluar dari kemelut perasaan aku sendiri. Ya Rabbi, kau lah yang Maha Besar Lagi Maha Mengetahui. Aku merintih sepanjang perjalanan yang tidak sampai 10 minit itu.


 

1 comment:

  1. huaahuahua...
    xpe2...
    every april snow have may flowers...
    patah tumbuh hilang b'gant
    fareez kn ada!

    ReplyDelete