Ruangan Iklan

Friday, July 23, 2010

Inikah akhirnya?

'Assalamualaikum' kedengaran suara Dato' Shukor memberi salam.

'Waalaikumussalam' jawab papa sedikit terkejut dengan kemunculan beberapa orang lain di belakang Dato' bersama-sama dengan beberapa barangan termasuk sireh junjung yang dibawa oleh Datin.

'Jemput lah masuk. Fareez. Silakan silakan.' Suara papa gementar. Dato' Shukor bersalaman dengan papa, diikuti pula oleh Fareez, kemudian Pak Mat, dan akhir sekali sikecil comel Alia. Aku mengintai dibalik langsir dapur. Mama pula berdiri disebelah papa tergamam. Datin menghulurkan tangan pada mama, barulah mama tersedar dari lamunan. Dadaku pula berdebar-debar bagai berlari marathon 2x100 meter pecut.

'Sila lah duduk.' Jemput papa pada Dato, Fareez dan Datin.

'Terima kasih lah, Encik Razak, saya ni ayah pada Fareez, yang sebelah ni isteri saya.' Tanpa lengah lagi Dato' membuka bicara. Fareez pula tersenyum-senyum. Mujur juga langsir penghadang antara dapur dan ruang makan serta ruang tamu mengadap agak tebal. Aku menyelak sedikit sahaja langsir, sudah nampak kelibat Fareez dan keluarganya. Alia pula duduk di atas riba Fareez. Semua barangan yang di bawa di susun di suatu sudut di tepi dinding.

'Kami datang membawa hajat. Ingin menyunting bunga di taman. Intan Syuhada binti Razak, buat anak bongsu kami Fareez.' Dato' Shukor meneruskan perbualan. Papa hanya tersenyum-senyum.

'Di sini ada sebentuk cincin, buat tanda pertunangan antara Fareez dan Intan jika Intan setuju.' Sambung Dato' Shukor lagi. Hati ku sudah tidak dapat menahan debaran lagi, Aku menggelonsor lalu terduduk di tepi dinding di belakang langsir.

'Bagaimana Encik Razak?' soal Dato' Shukor, memandang pada papa. Papa cuma tersenyum. Aku kehairanan dengan aksi papa yang tampak tenang sahaja.

'Err... kalau begitu kita kena tanya dulu pada empunya diri. Intan ada di dapur.' Papa menjawab lalu memandang pada mama. Mama yang duduk bersimpuh di sebelah papa bingkas bangkit. Dato', Datin dan papa masing-masing duduk di atas sofa. Fareez, Alia, mama, pak mat, makcik Ronah dan lain-lain masing-masing duduk bersila dan bersimpuh di atas karpet tebal di ruang tamu berdekatan dengan barang-barangan hantaran.

'Sue – Intan, jom ke depan nak, ayah Fareez nak tanya sesuatu, setuju ke tidak nya' Mama memaut lenganku, meraihku bangun. Aku merasakan bagai di awing-awangan. Ku rasakan perjalananku dari dapur ke ruang tamu mengambil masa bertahun-tahun, terasa jauh dan lama untuk sampai ke ruang tamu. Setelah duduk bersimpuh di sebelah mama, aku tertunduk malu. Datin merapatiku, lalu menyuakan dulang berisi cincin permata.

'Sua kan tangan Intan, Ummi sarungkan cincin dari Fareez ni..' Datin meraih tanganku. Aku yang berpakaian tidak seperti orang bertunang ini, yang akan bertunang?. Dengan Fareez? Sungguh ini suatu kejutan yang teramat besar dalam hidupku. Sudah lah baru pagi tadi, aku mendapat tahu Fareez adalah anak Dato' dan sekarang pula, aku bertunang dengan anak Dato'?. Bagaimana harus aku meletakkan mukaku bila balik semula bekerja di pejabat?. Bagaimana harus aku jelaskan pada Miss Mary yang peramah tu?

Aku menurut sahaja. Menyuakan tangan ku pada Datin Masriah.

'Lepas ni Intan panggil ummi ni ummi ye?' Datin tersenyum-senyum sambil menyarungkan cincin permata yang berkilauan. Debaran di jantungku menyebabkan jari-jemariku sedikit menggigil. Saat Datin menyarungkan cincin, tanganku menggeletar deras.

'Bertenang Intan.. Nanti kalau Intan ada masalah dengan Fareez, cepat-cepat bagitau ummi ye? Sekarang Intan terima je dulu cincin pemberian Fareez ni. Esok-esok nanti kalau tak suka baru bagitau Fareez ye?.' Bisik Datin ke telingaku disebalik tudung ungu cair, saat mencium dahi dan pipiku. Aku cuma mengganggukkan kepala, terasa panas mataku, terharu. Aku menundukkan muka. Datin meraih daguku, membawa wajahku memandang pada Datin. Dia mengesat airmata yang turun dipipiku. Aku tidak tahu kenapa air mataku harus turun saat ini. Semuanya tidak dapat kukawal. Aku cuma mendiamkan diri, cuba tersenyum.

'Baiklah, perkara telah selesai, ada beberapa hadiah dari pihak kami kepada Intan, harap sudilah menerimanya' Dato' memecahkan suasana hening.

'Terimakasih banyak-banyak, kami pun ada beberapa hadiah buat keluarga Dato', tapi sebelum tu jemput lah makan dulu...' Papa bangun lalu berjalan menuju ke ruang makan. Aku pun turut bangun, lalu menuju ke dapur, pura-pura sibukkan diri, tidak tahu di mana harus ku letakkan mukaku. Dalam fikiran ku ligat, ini tentu rancangan papa dan Fareez tempohari. Setahu aku, mama tidak menyebutkan apa-apapun. Tapi papa nampak tenang dan selamba seolah-olah sudah ada perancangan. Juga papa tiba-tiba pula sudah tahu ayah Fareez tu Dato' Shukor. Tentu mereka sudah kenal mengenali tanpa pengetahuanku.

Aku memerap di dapur, menolong serba sedikit, bibik nunung dan bibik sunarti tersenyum-senyum pada ku bila mereka juga sibuk menolong mama melayan Dato' dan Datin. Makcik Ronah pula terus ke dapur merapatiku.

'Alhamdulillah.... Untung Fareez. Dah lama betul Dato' dok sebut-sebut nama Intan. Akhirnya jadi juga..' Makcik Ronah memelukku erat. Aku kehairanan.

'Saya tak tahu apa-apa pun makcik. Sungguh. Hantaran Fareez tu macam mana la saya nak balasnya. Saya tak tahu nak kata apa'

'Dato' dan papa kamu dah rancang semua. Cuma kamu sorang je tak tahu perkara ni. Mama kamu pun dah tanya-tanya pasal barang-barang hantaran dua tiga hari lepas.' Makcik Ronah tersenyum. Sebentar kemudian mama pula muncul. Mama tersenyum-senyum.

'Jangan risau Intan. Mama memang sengaja tak mau beritahu kamu rancangan Dato' ni. Barangan balas kita pada Fareez ada dalam bilik bawah. Mama rasa kamu pun tak sempat nak tengok, tapi mama dah sediakan semuanya dengan pertolongan mak-mak saudara kamu. Sekejap lagi mak-mak saudara kamu datang. Bukannya jauh pun, rumah belakang dan sebelah ni je...' Saat itu juga maksu dan makngah ku muncul dari pintu dapur sambil tersenyum-senyum. Kedua mereka memang tidak punya sesiapa kecuali kami. Mungkin tiada jodoh mereka.

'Eh, Intan, makcik dengan bibik nak makan kat dapur je lah ye?' Makcik Ronah duduk di kerusi meja makan dapur.

'Mmm... eh makan la kat depan' sambut mama.

'Tak pe lah, kat sini lebih selesa' jawab makcik Ronah. 'Mmm macam tu, Intan siapkan makanan kat dapur ni..' arah mama padaku.

'Eh tak perlu, kan dah ada ni atas meja semua ni, tinggal pinggan dan gelas je...' Makcik Ronah mengarahkan bibik tadi mengambil pinggan dan gelas yang tersedia dia tempat pinggan.

'Amboi.. ramainya kat dapur ni... Buah hatiku orang dapur ye? Untung badan...' Fareez memegang gelas berisi air, dan pinggan kosong. Sengaja mengusikku. Aku yang sedang melayan makcik Ronah tadi tertunduk malu. Alia pula mengekori dari belakang..

'Eiii Auntie dapat cincin dari papa la.' Alia berlari mendapatkanku. Aku mendepangkan tangan padanya. 'Nanti esok pagi kita pergi pantai lagi ye?' aku sengaja mengalihkan perbulan. Di hatiku malunya hanya Tuhan sahaja yang tahu.

2 comments: