Ruangan Iklan

Tuesday, July 13, 2010

Satu persatu menjadi nyata

Pagi lagi aku sudah tiba ke pejabat. Aku tidak sabar-sabar lagi ingin memberitahu cadanganku pada Fareez. Supaya Fareez menyamar dan menyiasat siapakah Siti Mariam, sayangnya hingga tengahari Fareez tidak muncul-muncul. Mungkin terlalu sibuk dengan urusan kerja.

Aku baru sahaja hendak bangun menuju ke tandas untuk mengambil wudhu' tiba-tiba sahaja Fareez muncul di depan kubikel ku.

'Macam mana? Dah call?'

'Sudah. Saya nak minta tolong awak, jadi PI akak Private Investigator saya lah..' aku terus-terang dengan Fareez tanpa berlengah-lengah lagi.

Fareez termenung seketika. Aku merenung ke wajahnya. Baru bercukur agaknya, nampak bersih dan kemas. Malam tadi perasaan aku, aku jambang meliar dihadapan telinganya, tetapi hari ni nampak kemas sekali. Aku menundukkan mukaku.

'Apakata kita minta tolong Dr Firdaus. Mungkin dia ada kawan yang belajar di sana?, atau student dia yang sambung belajar di sana?' Fareez memberi cadangan. Aku tersenyum girang. Kenapa aku boleh terlupa dengan Dr Firdaus, padahal Dr Firdaus lebih rapat berbanding dengan Fareez.

Petang itu juga aku menghubungi Dr Firdaus. Aku ceritakan dari A hingga ke Z dan dia bersetuju untuk menghubungi salah seorang rakannya yang sambung belajar ke Universiti yang sama.

'Intan, mmm bulan hadapan I InsyaAllah jika tak ada aral, I akan bernikah dengan Suraya. Walaupun dia masih belum boleh bekerja seperti biasa, tapi dia pun dah setuju. Minggu depan I akan hantar rombongan meminang Suraya di Kota Damansara. Jemput lah jadi rombongan bagi pihak I sekali ye?. Nanti malam I contact you balik, tentang sisatan I dengan hal rombongan tu nanti.' Terdengar suara Dr Firdaus di sebelah sana gembira.

'Alhamdulillah. Tahniah Doc. Akhirnya impian doc jadi nyata. InsyaAllah I akan ikut rombongan you tu nanti' aku tersenyum.

Aku tahu Sally memang mendapat cuti sakit hingga 3 bulan. Tapi tidak sangka pula dia akan melangsungkan pernikahan dalam tempoh itu. Inilah yang dikatakan jodoh. Harap-harap Doktor Firdaus dapat membimbing Sally ke arah jalan yang lebih diredhai Allah swt.

'Jom jogging petang ni' tiba-tiba Fareez muncul. Ketika itu aku sedang menyiapkan jadual Dato' Shukor untuk esok harinya. Mesyuarat dan temujanji dengan pengarah syarikat di utara tanahair.

'Opocot... Ish kalau ye pun bagi la salam dulu' aku sedikit terkejut dengan kemunculannya secara tiba-tiba.

'Mmm.. Err...' aku sudah tidak ada alasan lagi.

'Ok lah.. I balik tukar pakaian dulu ye. Tapi jogging dekat Bukit Melawati sajalah. Nak patah ke cyber dah malas lah.'

'Ok, up to you. I tunggu kat Bukit Melwati jam 6 petang.' Fareez melihat jam di tangannya.

'Ada setengah jam lagi cik adik. Jom balik'

'Ok, 5 minit lagi saya balik.'

Bukit Melawati yang terletak di tengah-tengah bulatan Putrajaya itu meriah dengan para pengujung yang datang untuk beriadah. Rata-rata kakitangan kerajaan yang datang dengan tujuan untuk berjogging. Suasana persekitaran yang menarik dengan trak jogging memang menarik perhatian orang ramai. Aku pula sudah agak lama tidak mengunjungi kawasan ini. Beberapa orang kanak-kanak riang berlari-lari mengejar ayah mereka dengan basikal. Trak jogging yang disediakan agak lebar dan membolehkan beberapa orang menggunakannya dengan basikal.

Setibanya aku di sana, tepat jam 6 petang. Fareez sudah pun memulakan sessi memanaskan badannya diatas padang bersebelahan dengan pondok tandas dan persalinan pakaian. Aku terus mendapatkannya dan ikut serta memanaskan badan. 5 minit kemudian kami mula berjogging mengikut trak. Fareez Cuma dia disepanjang separuh jogging trak tersebut, aku pula sudah termengah-mengah setibanya di puncak bukit.

'Fareez, mengah lah, Nak jalan je lah' aku bercakap sepatah-sepatah. Mengah tidak terkira. Seperti tidak cukup oksigen lagaknya. Jantung aku berdegup kencang. Memang sudah hampir setengah tahun aku tidak berjogging. Sengaja bermalas-malasan mengikuti sinetron drama indonesia. Badan pun jadi malas.

'Ok.. Macam mana doktor Firdaus? Ada perkembangan tak?' peluh membasahi muka Fareez. Dia mengelap dengan tuala yang diletakka disekeliling lehernya. Baju dan seluar joggingnya berwarna putih, kebetulan pula sama denganku. Aku dapat merasakan setiap orang yang melintasi kami akan melirik pada kami. Mungkin mereka memikirkan yang kami pasangan pengantin baru.

'Malam nanti' aku menjawab sambil termengah-mengah.

'Eh, jom kita tengok bangunan disebelah sana..' Fareez menunjukkan pada teropong pandangan jauh yang sengaja diletakkan di puncak bukit melawati. Kelihatan bangunan kompleks kerajaan berdiri megah dengan pelbagai bentuk yang menarik.

'Cantik pemandangan dari sini. Hmmm lebih cantik kalau dapat dikongsi bersama orang yang kita sayang kan?' Fareez berbisik seolah-olah bercakap dengan diri sendiri. Aku tersenyum. Indahnya perasaan ini. Tetapi aku masih dalam persimpangan. Tidak dapat tidak, aku harus mendapatkan maklumat lanjut dari Dr Firdaus dengan segera. Malam nanti aku akan paksa Dr Firdaus memberi maklumbalas.

'Eh, dah dekat nak pukul 7, saya nak balik dah' aku cuba mengalihkan tumpuan.

'Jogging, peluh pun tak keluar, dah siap?' Fareez mengusik.

'Mana ada peluh tak keluar, ni yang basah tudung ni, boleh perah tau... Saya pakai tudung mestilah tak nampak peluh kat dahi..'

'Peluh kat dahi tak nampak, tapi peluh kat hidung, orang kata peluh kat hidung tu perangai kuat cemburu tau..' Fareez mengusik lagi sambil tersengih-sengih.

'Ye lah. Kuat cemburu. Apa-apa pun tak de kena mengena dengan awak'

'Eh, ye ke? Kalau tak de kena mengena, kenapa you nak jogging dengan I?' dia mengusik lagi. Aku tersipu-sipu malu.

'You tahu tak?, orang lain pandang kita tau, kita ni macam merpati dua sejoli...' Fareez membisik ke telingaku. Aduhai, berdiri bulu romaku, saat dia membisik ke telingaku. Bau badan peluh bercampur perfume nya memang menggodaku.

'Saya nak balik lah!' aku terus berjogging balik ke MyVi yang terparkir disebelah keretanya.

'Oit... perlahan lah sikit... hehehehehehe' Fareez mengekeh-ngekeh mengejarku dari belakang.

'Ingatkan dah tak larat tadi? Rupanya lari lagi laju dari I' Fareez tercungap-cungap saat sampai ke keretanya.

'Okay. Saat manis ini akan I kenang sampai bila-bila' Fareez tersenyum girang. Aku tunduk termalu-malu. Aku terus memasukki keretaku dan memulakan enjin kereta.

'Ok, nice jogging with you. See you tommorrow, or I'll call you tonight okay?' Fareez menitipkan pesan saat aku mengundurkan keretaku. Aku mengangguk dan mengucapkan salam. Di dalam hatiku terasa ada bunga-bunga kecil saat aku meninggalkan Fareez tadi. Sedar-sedar sahaja aku sudah berada di bawah flatku. Elin sudah mengadap tv dengan cerita sinetron Indonesia yang sudah hampir tamat.

'Wahh... jogging ke? Dah lama kak Intan tak joggin? Tiba-tiba je jogging? Ada mimpi ke malam tadi?'' Elin tersengih-sengih mengusikku.

'Memang mimpi, mimpi ngeri tau malam tadi...' aku menyahut sambil menjenguk ke dapur.

'Elin ada bawakan akak kek brownies Amanda dengan kek cheese Kartika Sari. Pisang Mollen, Durian Mollen sedap tau!'

'Mmmm sedapnya, lepas mandi ni nak makan lah!, baru jogging hilang berapa kalori, tambah lagi beribu kalori..hehehehehehe' aku tersengih lalu masuk ke bilikku.

No comments:

Post a Comment