Ruangan Iklan

Thursday, July 8, 2010

Ku harapkan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari.

Selepas berdoa sepenuh hati, supaya Allah menetapkan hatiku ini, aku bingkas bangun, terfikir untuk menggoreng keropok leko losong yang ku bawa semalam.
‘Pagi lagi Intan dah ke dapur?’ tegur kawan serumah ku Elin. Elin bertugas sebagai peramugari dengan AirAsia sejak beberapa tahun yang lalu.
‘Mmmm sedapnya keropok leko, kau bawa semalam eh?, boleh la aku tapau hari ni?, malam ni flight aku ke Bandung. So, aku kena stay sana, lusa baru balik.’ Elin mencubit keropok leko yang masih panas di dalam bakul tapisan.
‘Hei, pergi gosok gigi dulu mandi dan solat!’ aku menepis tangannya.
Dia ketawa mengikih-ngikih. ‘Baiklah Ustazah Intan... kalau tak de kau, tak de orang nak masakkan keropok leko yang lembut dan sedap ni.. Dan yang penting, tak de orang nak tolong ingatkan aku solat subuh...hehehehehe’ dia tertawa lagi sambil menyucuk pinggang Intan.
‘Eh, orang tengah menggoreng nih!, nanti kena minyak panas karang, tak pasal pulak masuk hospital’
‘Ye lah, ye lah... baru jam 6:45 la Cik Intan..aku gi mandi solat dulu lah eh?’
Elin memang peramah. Sejak dia tinggal denganku, banyak perubahan berlaku pada dirinya. Kalau dahulu, solat pun tidak tahu waktu. Pakaian, semua nya tak cukup kain. Maklumlah sebagai peramugari, mestilah kena up-to-date. Alhamdulillah, sekarang sudah banyak berubah.
Selesai menggoreng, aku bersiap-siap untuk ke pejabat.
‘Sarapan sama?’ sms dari Fareez muncul di skrin.
Aku sengaja tidak membalas. Aku menanggalkan cincin belah rotan yang di beri Luqman ke dalam kotak aksesori diatas meja solek dan menguncinya rapat-rapat.
Tiba di pejabat, aku terus ke pantri dan meletakkan keropok leko yang masih panas di atas meja makan.
‘Ha.. dah sampai pun.. Tak baca mesej I ye? Jom makan sekali?’ sapa Fareez dari belakang. Aroma perfume yang sama menusuk ke hidungku.
‘Err... saya ada bawakan keropok leko. Tadi saya dah makan kat rumah, dah kenyang lah.’
‘Ala, jom la...’ Fareez cuba memujukku. Pandai sungguh Fareez melembutkan hatiku dengan nadanya yang agak manja.
‘Tak boleh lah Fareez, sekejap lagi Dato’ sampai, saya dah seminggu tak masuk pejabat. Kena cek email pejabat dan jadual Dato’’ mujur aku cepat memberi alasan yang agak kukuh.
‘Hmm... ok kalau macam tu lunch on me?’ Fareez masih berusaha.
‘Tengoklah macam mana. Err.. ni ada keropok leko saya bawa, jemput lah makan, masih panas lagi ni’ aku mengunjukkannya pada Fareez.
‘Sedap ni... terutama sekali kalau Intan yang goreng..’ Fareez tersenyum-simpul. Aku seperti biasa membancuh kopi panas lalu menuangkan secawan kepada Fareez.
‘Ha... Intan sudah masuk kerja ya!’ tegur Miss Mary menjengah pantri lalu menghampiriku. ‘Ada big story lah Intan’ Miss Mary membisik ke telingaku sambil menjeling pada Fareez yang sedang khusyuk menikmati keropok leko tadi.
‘Encik Fareez, saya minta diri dulu ya?’
‘Okay’ Fareez menjawab dengan mulut penuh. Berselera nampaknya. Aku tidak sempat membawanya berjalan-jalan ke ICT yang popular di sebelah lapangan terbang antarabangsa Kuala Terengganu. ICT- Ikan Celup Tepung.
Sebaik mencecahkan punggung di kerusiku, Miss Mary terus menerpa aku. Dengan tidak sabar-sabar lagi dia duduk disebelah aku sambil menarik lenganku. Habis semua kisah ketiadaan aku diceritakan. Dari mula Fareez pulang ke pejabat hinggalah Fareez di Hospital Serdang. Tergamam aku seketika. Memang wajar aku mendengar cerita sebenar dari mulut Fareez waktu makan tengahari nanti.
Dato’ Shukor muncul di pejabat seperti biasa, jam 10 pagi. Aku segera memasuki biliknya dan membuat pembentangan segala jadualnya untuk tempoh seminggu ini. Selesai dengan Dato’ Shukor, aku membuka satu persatu email dari MrPerfect. Tidak aku ketahui siapa MrPerfect sebenarnya, tetapi hampir setiap hari dia menulis laporan tentang kegiatan Luqman. Aku pun tidak mengetahui apa tujuannya menjadi spy kepada Luqman dan dari mana dia mendapat emailku. Aku membuka email yang terkini.
‘Cik Intan, untuk pengetahuan cik Intan, sebenarnya Luqman sudah mempunyai kekasih hati yang satu kuliah dengannya di Universiti of Tasmania, Australia. Jadi saya harap cik Intan dapat menasihati Luqman. Email ini saya dapati dari salah satu nota yang terselit di celah-celah kertas kerja terakhir Luqman. Saya bukan menyelongkar barang peribadi Luqman, tetapi adakah salah saya sebagai rakan sebiliknya untuk mengetahui siapa di Malaysia yang akan disatukan dengannya. Harap cik Intan dapat membantu’
Setiap patah perkataan yang ditulis aku baca satu persatu. Terasa seperti ditampar. Tangan ku menggeletar. Mataku terasa berpinar-pinar. Aku cuba menarik nafas dalam-dalam dan berselawat. Aku mencapai iphone ku ingin mendail mama di kampung. Saat itulah nama Fareez terpapar di skrin telefon dan aku menyentuh accept.
‘Hello. Assalamualaikum’ Fareez memberi salam kepadaku.
‘Waalaikumussalam’
‘Sudah jam 1 tengahari. I tunggu kat parking ok?’
‘Ok.’ Tidak tahu lagi apa yang harus aku jawab. Badan ku menggigil. Aku menarik laci dan mengeluarkan ubat penenag serta dompet. Aku menelan ubat sebiji bersama air mineral di atas mejaku. Perlahan-lahan aku bangun. Seminit, dua minit aku berdiri. Aku melangkah perlahan, ubat penenang tersebut sudah berjaya mengalir kedalam darah. Aku terus melangkah menuju ke lif dan turun ke parking menuju ke kereta BMW EX5 yang sudah tersedia dihadapn pejabat.
‘Kenapa lambat? Ada banyak kerja ya? Dato’ tahan you ke tadi?’
‘Tak ada apa-apa lah.’ Aku diam.
Fareez memandang mukaku sebelum beredar dari pejabat. Perjalanan dari Cyberjaya ke Alamanda mengambil masa 10 minit. Dalam perjalanan Fareez memasang CD lagu-lagu dari Ungu-Andaiku Tahu. Lagu kegemaran aku.
Setiba di Alamanda, Fareez membawaku makan di JM Beriani Gam. Itu merupakan kali pertama aku merasai keenakkan beriani yang selalu disebut-sebut rakan sepejabat. Aku pula memang tidak pernah keluar bersama mereka jika di ajak makan disitu. Selalunya aku mengelak jika diajak makan bersama, sama ada aku terlalu sibuk ataupun aku tidak berselera. Nasi beriani bukanlah kegemaranku. Jika di ajak makan nasi dagang memang cepat sahaja aku keluar makan bersama mereka.
Alamanda tengahari Isnin memang ramai manusia. Ada yang berkejar untuk membeli barangan dapur di Carrefour, ada pula yang sengaja mencari makanan yang berbeza dengan di kantin pejabat. Kebanyakkan pengunjung di Alamanda ini merupakan kakitangan kerajaan. Biasanya aku aku singgah ke Alamanda jika ada novel terbaru yang menarik mintaku. Aku akan singgah ke MPH dan aku boleh leka di situ hingga berjam-jam.
‘Rasa la air bandung ni, sedap, Bukan macam air bandung biasa, tapi dia campur dengan ais krim soda tau’ Fareez mengunjukkan gelas berisi air bandung yang masih penuh.
‘Jangan la asyik masam mencuka ajer, nanti orang ingat kita ni bergaduh pula.’ Fareez tersenyum sambil cuba mencuit daguku. Aku melarikan mukaku, tidak suka disentuh lelaki bukan muhrim. Bukannya aku tidak tahu batas-batas senorang muslimah. Ini juga merupakan kali pertama aku keluar dengan lelaki seorang diri. Ini pun dengan Fareez sebab dia sudah mengenali keluargaku. Aku cuba tersenyum, tetapi kepala ku terlalu berserabut untuk aku berpura-pura tersenyum.
Sepanjang waktu makan, aku Cuma mendiamkan diri. Fareez pula sibuk berceritakan kisah yang Miss Mary telah canangkan pada ku pagi tadi. Ternayat setiap cerita yang Miss Mary sampaikan padaku adalah sama dengan apa yang Fareez ceritakan. Kesiannya pada Sally. Tapi betulkan Dr Firdaus yang merawatnya?. Fareez memang tidak tahu menahu tentang persahabatan aku dengan Dr Firdaus. Kalau dia tahu, tentu macam-macam lagi yang dia ingin cungkilkan.
‘Terimakasih kerana menemankan I makan lunch tadi, walaupun macam I bercakap sorang-sorang aje’. Fareez tersenyum padaku setibanya di pejabat. Dia menjeling kearahku sambil cuba menyentuh bahuku. Aku menjauhkan bahuku lalu terus membuka pintu BMW.
‘Patutnya saya yang berterimakasih pada awak sebab belanja saya. Sorry kalau saya diam sangat. Ada sesuatu dalam fikiran saya’
‘Its okay, nanti malam I ll call you boleh?’ tanya Fareez.
‘Boleh’ mungkin aku perlukan sesorang untuk aku luahkan rasa hatiku saat ini.
Balik ke meja pejabat, aku terus menghubungi mama.
‘Ma... Ada orang hantar email cakap pasal Luqman la ma...’ aku mengadu.
‘Ape dia ni Sue?’ Nada mama bersahaja dan tenang.
‘Dia kata Luqman sudah ada kekasih kat Universiti sekarang. Habis tu kenapa dia nak merisik Sue? Ma...?’ suaraku terasa berat.
‘Betul ke ni Sue?, boleh percaya ka orang dalam email tu ? Kadang-kadang orang sengaja kot nak dengki kat kamu Sue’ pujuk mama lagi.
‘Tapi ma, kita belum lagi bagi kata putus... Haritu kan ma, dia Cuma merisik baru. Kalau Sue belum bersedia macam mana?’
‘Eh kamu ni, nak tunggu siapa lagi?’
‘Sue belum sedia lah ma. Minggu depan Sue ambil tiket flight balik, nak pulangkan cincin dia la ma’
‘Suka hati kamu lah, tapi kamu fikir-fikir la dulu ye... ma nak buat macam mana lagi, keputusan di tangan kamu’ keluh mama di corong sebelah sana.
‘Ok’ tiba-tiba hatiku terasa lega yang teramat sangat. Tidak tahu mengapa, mungkinkah hatiku sudah terpaut pada Fareez?.

No comments:

Post a Comment