Ruangan Iklan

Monday, July 19, 2010

Kini ku tahu

Tepat jam 12 malam, Fareez menghubungiku mengatakan flight confirm berlepas jam 8:45pagi di KLIA. Aku mengunci jam 5:00 pagi, bimbang tidak terjaga. Elin pula mula bertugas Ahad, penerbangan ke Jakarta pula. Puas Elin berjalan, Cuma dia belum dapat menjadi peramugari untuk AirAsia-X. Itu idamannya. Air-Asia-X dapat pergi lebih jauh lagi.

Jam berdering seperti yang aku kunci, tapi waktu itu aku sudah pun bersiap-siap untuk keluar rumah. Kali ni aku minta Elin menghantarkan ke ERL.
Train pertama akan bertolak jam 5:30 pagi.

‘Thanks Elin, sorry kejut kau awal sangat. Lepas subuh nanti baru kau tido balik tau!. Kalau tidak terlepas, tak ada siapa nak tolong kejutkan’ pesanku pada Elin sambil memeluknya.

‘Ok kak.. jalan baik-baik. Kirim salam kat makcik dan pakcik ye?’ Elin menyalamku dan beredar.

Tiba di KLIA, suasana sudah mula sibuk, aku menunggu di kaunter daftar masuk yang masih belum dibuka. Kaunter akan dibuka sejam sebelum berlepas, sekarang baru jam 6 pagi, aku berjalan menuju ke surau yang berdekatan dengan restoran KFC. Cuma ada dua orang sedang bersolat di dalam. Selesai bersolat, aku kembali menunggu di kaunter daftar masuk.

‘Alia, papa nak pergi solat kejap, Alia nak ikut ke nak tunggu?’ aku terdengar suara Fareez di belakangku. Aku terus berpaling. Fareez dan seorang kanak-kanak kecil, bersama Dato’ Shukor dan Datin Masriah. Aku tergamam.

‘Err, mmmm Dato’?’ aku cuba tersenyum dan menegur Dato’ Shukor lalu terus bersalaman dengan Datin Masriah.

‘Intan, ni perkenalkan Alia, cucu Dato’ Shukor. Anak I.’ Fareez menyuakan tangan Alia yang nampak takut-takut denganku.

‘Hai Alia. Apa khabar? Auntie ada gula-gula, Alia nak?’ Aku cuba mengawal diri dari kejutan dari Fareez ini. Fareez anak Dato’ Shukor?
Anak Fareez cucu Dato’ Shukor? Di mana pula bekas isteri Fareez?
Aku tidak tahu bagaimana hendak bereaksi. Aku cuba mengalihkan perhatian ku pada anak kecil bernama Alia. Kebetulan pula gula-gula yang dibekalkan Elin ada ku bawa untuk Mama dan Papa. Gula-gula dari Bandung yang dibeli di Kartika Sari tempohari. Aku mengunjukkan pada Alia yang bersembunyi di belakang Dato’ Shukor.

‘Alia ambillah’ aku cuba memujuknya. Perlahan-lahan Alia datang padaku lalu mengambil ponjot gula-gula. ‘Thank you Auntie’. Mulutnya yang merah bagai di gincu, dengan pipi kemerah-merahan. Alia mengenakan baju sejuk berbulu di leher, bergambar Barbie dengan topi menutup seluruh kepalanya hingga menampakkan sedikit sahaja hujung rambutnya yang sedikit keperangan itu. Memang nampak anak kacukan mat saleh jelas pada wajahnya yang kemerah-merahan. Sudah tentu ibunya pun secantik anaknya.
Alia mengesat-ngesat matanya. Tentu dia masih mengantuk dikejutkan terlalu awal begini.

‘Intan, kami pergi solat dulu ye?’ Datin Masriah memegang bahuku sambil tersenyum. Kelihatan dibelakangnya Pakcik Mat pemandu peribadi Dato’ mengusung troli barangan mereka. Fareez mengangguk-anggukkan kepalanya. Kenapa hatiku terasa pedih saat Fareez memandang padaku. Mungkin bila mana mengetahui Fareez sudah mempunyai isteri dan anak?. Sebelum ini aku hanya mengambil tidak endah dengan status Fareez. Aku menganggap Fareez masih bujang alias duda. Rupanya salah tanggapanku ini. Fareez sudah dimiliki orang lain, dan kenapa pula aku berperasaan begini? Bukankah aku pun sama seperti dia? Cuma aku belum betul-betul sah menjadi milik orang. Tetapi
Fareez sudah sah pernah menjadi milik orang. Sudah tentu mereka pasangan yang sayang-menyayangi, memandang pada Alia yang kecil manis hasil dari perkongsian hidup mereka. Kenapa aku harus menaruh perasaan pada Fareez dalam diam? Aku tidak sepatutnya begini.

Mereka beramai-ramai menuju ke surau tadi. Meninggalkan aku berdua dengan Pakcik Mat. Pakcik Mat akan menyusul selepas mereka kembali dari bersolat. Pakcik Mat melabuhkan punggungnya ditempat duduk sebelahku. Dengan berkopiah putih, pakcik Mat dan makcik Ronah memang sudah lama bersama Dato’ Shukor. Aku pernah berjumpa Makcik Ronah sekali sahaja, sewaktu Datin Masriah mengajakku rewang dirumahnya dahulu. Makcik Ronah memang peramah orangnya, tetapi sayang, mereka berdua tiada anak lalu menganggap anak-anak Dato’ Shukor anak mereka sendiri. Makcik Ronah sekarang menjadi ketua pada orang gaji Dato’ Shukor. Memantau bibik bekerja sambil menemani Datin Masriah berbual-bual atau pergi mengaji.

‘Intan terkejut je nampak Fareez tadi, bila Fareez cakap Alia tu anak dia?’ Pakcik Mat menegurku.

‘Iye lah, Pak Mat, kan saya hari-hari jumpa Dato’ kat ofis, tak pernah pun Dato’ beritahu saya?’

‘Sengaja je Dato’ tak nak beritahu semua orang. Dato’ nak orang anggap Fareez tu pekerja biasa, boss yang perlu dihormati, bukan anak Dato’ yang perlu didekati. Bukan supaya pekerja dia berpura-pura sebab anak Dato’’ Pakcik Mat menyambung lagi.

‘Habis tu ibu Alia mana? Tak nampak pun?’ aku tidak dapat lagi menyimpan persoalan dalam benak fikiranku. Lebih baik aku bertanya dengan Pakcik Mat dari bertanya secara langsung dengan Datin Masriah, apatah lagi pada Dato’ hal-hal peribadi. Nampak sangat aku tidak dapat mengawal perasaan ingin tahuku ini.

‘Ohhh.... ibu Alia dah lama tak ada, dari baby lagi. Ibunya di UK kata Fareez. Dulu pun Datin bising juga masa Fareez berkahwin dengan perempuan mat saleh. Tapi sudah nikah, Dato’ dan Datin setuju aje.’

3 comments: