Ruangan Iklan

Tuesday, July 13, 2010

Jauh dimata di hati jangan

Aku memejamkan mataku rapat-rapat. 'Tuk tuk tuk...tuk tuk tuk' kedengaran pintu diketuk dari luar. Perlahan-lahan aku membukakan mataku. Keadaan diluar masih gelap. ' Astagfirullahal'azim... aku bermimpi rupanya...' Ngeri sungguh mimpi tadi. Baju tidurku habis basah akibat peluh. Baru aku teringat, sebelum tidur aku tidak membuat persediaan. Jam dinding menunjukkan 5:30 pagi. Masih terlalu awal. Bunyi yang mengejutkan aku tadi rupanya dari rumah sebelah. Mungkin jiranku yang bertugas sebagai nurse di Hospital Putrajaya baru pulang dan terlupa membawa kunci. Elin pula memang tiada di rumah, dia dijadualkan pulang jam 9pagi ini. Penerbangan pertama dari Bandung ke KLIA.

Aku bingkas bangun dari tempat tidurku, Katil Queen yang di beli mama dan papa 5 tahun yang lalu. Rumah sewaku ini pun kawan papa yang punya. Aku mendapat kadar sewa yang agak murah berbanding dengan jiran-jiranku yang lain. Setelah berkongsi dengan Elin, aku hanya perlu membayar 150 sahaja sebulan. Mama dan papa memang suka menghias rumah. Setiap kali datang, tentu ada sahaja barang yang diborong di Nilai untuk menghias rumah sama ada di kampung atau pun rumah sewaku ini. Memang untuk kawan papa, bilik tidur bertemakan pink, ruang tamu pula berona biru lembut di tampal pula dengan stiker ikan di lautan. Di tepi sudut bersebelahan dengan televisyen pula sebuah aquariuam bersaize 5x3kaki, di dalamnya lebih kurang 10 ekor ikan guppy setia menemaniku saat aku keseorangan di waktu hujung minggu. Sofa berbentuk L, terletak kemas di hujung ruang tamu, bersama permaidaini lembut berbulu. Semuanya dibeli di Nilai.

Selesai mandi dan mengambil wudhu' aku bermunajat kepada Allah swt. Tidak berapa lama kemudian, azan subuh pun berkumandang dari surau di bawah.

'Assalamualaikum Luqman' Dengan masih berpakaian telekung, aku nekad menghubungi Luqman usai solat subuh.

'Waalaikumussalam. Apa khabar sayang di sana? Abang baru saja nak keluar rumah tadi, nak pergi dewan bedah' sahut Luqman.

'Khabar baik.. Mmmm Intan dapat email dari unknown. Email yang mengatakan abang sudah ada hubungan dengan orang lain. Betul ke?' sepatah-sepatah perkataan yang aku karangkan sejak malam tadi keluar dari bibirku.

'Hubungan?... Ohhh... ini mesti kawan abang yang satu kuliah hari tu.. Kawan-kawan di sini suka sangat nak menjodohkan abang dengan dia. Tapi abang tak setuju. Abang pernah bagitau dia pasal Intan. Tapi dia tidak mahu terima hakikat yang hati abang sudah dimiliki sejak dahulu lagi. Intan jangalah risau, nanti abang terus-terang dengan dia' panjang Luqman memujukku.

'Siapa nama dia?' Tetapi kenapa hatiku masih lagi berbolak-balik.

'Siti Mariam, itulah abang pun jadi serba salah dengannya.' Keluh Luqman disebelah sana.

'Okay lah kalau macam tu. Risau juga dengan email yang tak diketahui siapa penulisnya. Dulu masa abang tak hantar rombongan merisik, tak ada pula orang yang nak claim dia tu kekasih hati abang... Tup-tup je sekarang nak mengaku pula' aku berseloroh sambil tersenyum. Selesai satu perkara. Tidak perlulah aku memulangkan cincin belah rotan Luqman.

'Ye lah, abang kena pergi dulu ni. Nanti malam abang call lagi. InsyaAllah dalam 2 bulan lagi abang akan pulang ke tanahair. Jadi masa tu abang nak hantar rombongan bertunang dan terus nikah. Boleh?' berdegup jantungku mendengarkan cadangan dari Luqman.

'Ok, nanti malam lah kita bincang lagi. Assalamualaikum dan good luck'

'Waalaikumussalam' talian diputuskan oleh Luqman.

Sudah terang aku tidak perlu risaukan email yang di hantar oleh Mr Perfect. Tapi aku tidak boleh percaya bulat-bulat akan jawapan Luqman. Bagaimanapun aku harus siasat perkara ini dengan sebenar-benarnya. Aku perlukan bantuan dari Fareez untuk menyamar dan bertanyakan tentang Siti Mariam.

1 comment:

  1. suspen tol,ngatkn betul2 la dye kne tgkap basah td,hehehe

    ReplyDelete