Ruangan Iklan

Thursday, July 22, 2010

Istana Pasir

Alia masih lagi seronok bermain dengan pasir. Aku mulakan dengan bismillah di dalam hati.

'Saya sudah call Luqman dan.. jawapannya memang dia sudah beristeri di sana. Full stop.' Dalam satu nafas aku menuturkan kata. Aku menarik nafas dalam-dalam. Masih terasa perit, tapi dengan kehadiran Fareez, aku merasa lega sedikit.

'Mmmm patut la sampai bengkak mata. Nasib baik la Dato' dan Datin tak de kat sini. Kalau tak, mesti Dato' terkejut.'

Alia mula bosan bermain pasir. Dia menarik tangan Fareez.

'Papa, Alia lapar lah, Alia nak makan nuget.'

'Okay, jom kita pergi beli nuget kat sana, kita ajak auntie Intan ni ye?. Kejap papa gulung dulu layang-layang ni' sifat kebapaannya terserlah.

'Lets go Intan, Alia' Fareez memimpin tangan Alia lalu membisik pada telingaku, 'Hari yang paling manis bagi I adalah harini, nak tau kenapa?' Fareez merenung padaku sambil berjalan. 'Sebab harini, I berada ditengah-tengah dua orang yang paling I sayangi...' Fareez memejamkan matanya untuk seketika.

'Papa, nak nuget ngan air kelapa lah.. Alia dah dahaga ni' Alia menarik-narik tangannya yang dipegang Fareez. 'Ok sayang.' Fareez mengangguk kepalanya. Aku cuma memerhati sahaja gelagat Fareez melayan Alia. Bagi ku Fareez memang seorang bapa yang penyayang. Nampak ketara dia memanjakan Alia seperti Dato' Shukor juga agaknya.

Sekejapan sahaja Alia sudah mulai mesra denganku.

'Intan, please, malam nanti you jangan pakai baju tidur tahu..?' Fareez memulakan perbualan denganku, setelah penat melayan pertanyaan Alia. Semua mahu ditanya, kenapa ombak bergerak macam tu, kenapa pasir ni putih, kenapa ada cengkerang ditepi pantai, dan pelbagai kenapa lagi. Memang anak yang bijak.

'Ish takkan la saya nak pakai baju tidur pulak, Dato' kan tetamu istimewa kami' jawabku bersahaja. Beberapa minit sahaja lagi akan masuk waktu maghrib. Aku dengan segera meminta diri dengan Alia, seronok sungguh dia dapat bermain istana pasir denganku, dan aku melayan dia seperti seorang puteri di dalam istana pasir tersebut. Sengaja aku melayani gelagat Alia yang manja dan keletah.

'See you in an hour!, Missing you already..' bisk Fareez sengaja menggodaku saat aku menurunkan mereka berdua di lobi hotel.

'Ish apa-apa saja lah Fareez ni'

Selesai solat maghrib, aku menukar simkad ku dari iphone ke telefon lamaku yang sudah penuh di caj. Aku mengumpul semua barang-barang pemberian Luqman tempohari perlahan-lahan ke dalam kotak. Memang pahit tetapi aku harus menghadapinya.

Sebaik sahaja telefon bimbitku di 'on' kan, bertalu-talu mesej dalam kotak smsku dan juga terdapat 21 'missed call'. Kesemuanya dari Luqman.


 


 


 


 

5 comments: