Ruangan Iklan

Thursday, August 19, 2010

Sayang kepayang.....

Selesai bersarapan di pantri berseorangan seperti biasa, Miss Mary menjenguk. Sebentar tadi aku membawa akok dari Terengganu dan beberapa jenis kuih muih sebahagian dari hantaran dan meletakkan di atas meja.

'Wah... ada kenduri ke Intan?' Miss Mary menjamah sekeping akok di dalam pinggan.

'Eh, dah basuh tangan ke?, Nak makan basuh dulu tangan, tak takut H1    N1?' aku sengaja berseloroh dengan Miss Mary. Dia tersengih-sengih. Sekejapan itu dia menuju ke sinki.

'Ada kenduri ke?' bersahaja Miss Mary mencari angin gosip.

'Ha ah' aku seperti hendak tak hendak menjawab.

'Wah.... kenduri tak jemput pun ye?... tengok tangan?' Pandai sungguh Miss Mary menyerkap jarang. Dia meraih tangan kananku lalu membelek cincin pertunanganku.

'He he he..... I dah boleh agak dah... kan I selalu nampak you dengan Encik Fareez.... hehehehehe.. senyap-senyap je you all berdua ye? Pandai sorok!'

Dia yang bertanya, dia pula yang menjawab. Aku hanya mendiamkan diri.

'Mana Encik Fareez? Selalu kan pagi-pagi ada je nampak dia kat sini?'

'Lambat sikit kot...' perlahan aku menjawab, sms semalam masih belum berbalas. Aku senyum pada Miss Mary.

'Oooo bergayut ya malam tadi? Orang bercinta memang tak ingat siang dan malam, tup-tup aje dah malam kan? Pagi dah susah nak bangun!' Miss Mary mengusikku sambil mulutnya mengunyah akok tadi. Dia berpakaian blouse putih tuck-in dengan skirt paras lutut berwarna biru tua. Anggun sekali. Mujur juga perfumenya tidak sekuat Sally. Apa khabar Sally sekarang ya? Tentu dia terkejut dengan pertunangan aku dengan Fareez. Mujur ada Dr Firdaus yang menjaganya sekarang.

'Eh, termenung pulak dia!' Miss Mary menegurku.

'Bila majlis nya nanti? Kami nak datang satu bas rombongan ke Terengganu boleh?'

'Boleh... Dua bulan lagi, raya ke 4 InsyaAllah.'

Aku bingkas bangun, tidak mahu memperpanjangkan lagi perbualan. Aku perlu duduk di tempatku walaupun masih ada setengah jam sebelum pukul 9.

Masih melihat pada telefon bimbitku, kenapa masih tiada balasan?. Aku beranikan diri mendail nombor Fareez. Biasanya dia yang selalu menghubungi aku, tetapi kali ini biarlah aku yang mengalah. Lagipun tiada apa yang perlu aku takutkan, yang penting adalah penjelasan dari Fareez kenapa dia membisu seribu bahasa.

'Assalamualaikum, Hello?' sebaik aku mendengar nada telefon diangkat.

'Waalaikumussalam' kedengaran suara Fareez, seperti baru bangun dari tidur.

'Sorry ganggu abang tidur, tapi sekarang dah jam 8:30 pagi..'

'Ya, abang tahu' perlahan suaranya disebelah sana.

'Abang tak sihat ke?'

'Ya, abang tak boleh bangun ni.. tak de orang kat rumah, semua belum balik...' suara Fareez serak dah perlahan.

'Ok... abang tunggu situ..' aku mulai panik. Sudahlah semua orang di rumahnya masih berada di Terengganu. Sekarang Fareez berseorang di rumahnya dan terlantar sakit pula. Apa yang harus aku buat?.

'Mmmm.... Intan panggil Dr Firdaus ye?, kalau dia tak kerja hari ni, rumah dia pun dekat-dekat dengan rumah abang rasanya, Kota Damansara.'

'Ok..' keluh Fareez di sebelah sana. Baru semalam sahaja dia sihat-sihat. Pagi ni Fareez demam pula, padanlah hanya diam sahaja semalam. Aku memutuskan talian, lalu mendail Dr Firdaus. Mujur juga Dr Firdaus baru pulang dari shift malam. Dia dalam perjalanan pulang ke rumah nya di Kota Damansara. Aku memetakan jalan pada Dr Firdaus banglo Dato' Shukor. Rupa-rupanya banglo Dato' Shukor terletak tidak jauh dari rumah Dr Firdaus. Katanya dalam 15 minit lagi dia akan tiba di sana.

Tanganku menggeletar saat memutuskan talian selepas bercakap dengan Dr. Firdaus. Aku menelan ubat seperti biasa. Jam di dinding menunjukkan tepat 9 pagi. Aku menekan nombor Dato' Shukor.

'Assalamualaikum Dato''

'Wa'alaikumussalam, ha Intan, kenapa? Ada orang cari saya ke di pejabat?'

'Tak Dato', err... Fareez dia tak boleh bangun, tadi saya telefon, dia kata dia demam, saya dah panggilkan Dr. Firdaus untuk datang menjenguknya di banglo Dato''

'Eh, Intan, tak payah la panggil Dato', ni bukan hal pejabat, panggil aje daddy. Fareez demam?. Tak pe, kami semua dalam perjalanan ni, dah sampai di Karak dah ni, tadi pagi kami bertolak awal, selepas suboh. Ummi kamu tu rasa tak sedap hati pula. Nak cepat-cepat balik. Mmmm macam ni lah, dalam sejam lagi sampailah InsyaAllah'

'Mmm Okay lah macam tu. Tapi saya akan ke sana sekarang. Mana lah tahu kalo Dr Firdaus perlukan apa-apa bantuan.' Lega rasa hatiku mendengar jawapan dari Dato' Shukor.

'Ye lah. Nanti Intan tunggu saja hingga kami sampai di rumah ya?'

'Iyya daddy, Assalamualaikum' Dengan tangan yang terketar-ketar aku mengambil kunci kereta dari dalam laci, dan tas tangan ku selempangkan ke dadaku. Aku mendail nombor Miss Mary dari telefon meja.

'Mary, I keluar dulu sekejap ya. Ada hal sekejap'

'Okay. Nak tinggalkan apa-apa pesanan?' kedengaran suara Miss Mary dari loud speaker.

'Tak apa, nanti saya balik. Thanks'

Selesai perbualan, aku bingkas bangun dan berlari anak menuju ke kereta. Perjalanan dari Cyberjaya ke Kota Damansara lebih kurang dalam 50km. Mungkin dalam 45 minit perjalanan paling lewat. Aku harap tiada apa-apa yang serius pada Fareez.

Saat aku tiba di hadapan banglo Dato' Shukor yang tersergam indah, kereta Dr. Firdaus sudah pun terparkir di bahagian luar rumah. Aku menekan loceng di tepi tembok pagar rumah. Sebentar kemudian pagar automatik terbuka perlahan. Aku bergegas meloloskan diri dan berlari anak ke pintu rumah. Dr. Firdaus membuka pintu kaca berwarna coklat kehitaman dan bercorak kaca bunga tulip dari dalam.

1 comment:

  1. hhahahha...
    farez dmam...
    mst kes cmbru mlampau ni...
    smp dmam...

    ReplyDelete