Ruangan Iklan

Wednesday, August 11, 2010

Aduhai hatiku...

Hampir jam 2 petang barulah selesai membeli-belah di pasar payang. Jenuh aku melayan kerenah Alia, yang sekejap hendak itu, dan sekejap hendak ini. Fareez menurut sahaja kehendak anak tunggalnya itu. Aku pula sengaja melayan Alia, sambil tu Datin memilih batik sutera di kedai yang paling hujung berdekatan dengan restoran. Aku memang biasa membeli batik chanting dan batik basahan di situ, jadi senang sedikit untuk menawar. Bukannya Datin tidak berduit, tapi sengaja adat membeli, hendaklah menawar. Begitulah hendaknya.

'Ummi, esok Iz dah kena kerja, jadi Iz rasa Iz nak berkemas dulu kat hotel. Flight jam 9:10 malam ni, ummi, daddy ngan Alia join sekali ke atau naik dengan Pak Mat?'

'Ummi rasa, elok daddy ngan Alia balik esok aje. Tapi terpulang lah pada daddy. Kot-kot ada temu janji lain esok ke?' Ummi memandang padaku.

'Err... Dato' esok tak de apa-apa meeting. Appointments Selasa baru mula' aku tergugup-gugup menjawab soalan ummi yang bagaikan cepumas sahaja memerangkapku.

Dato' Shukor sedang asyik membelek-belek teko tembaga di kedai tembaga bersebelahan dengan kedai batik dan permainan. Alia pula menarik tangan Fareez ke arah mainan belon berair.

'Daddynya.... kita balik esok saja lah ye? Biar Fareez balik dulu dengan Intan ni? Tiket kita cancelled?' Datin Masriah menghampiri Dato' Shukor. Dato' menangguk sambil tersenyum padaku.

'Terpulanglah. Lagi pun esok saya tak ada apa-apa rancangan'

Fareez mengangkat salam lalu mencium tangan Datin Masriah, dan aku juga menurutnya dari belakang. Cuma Dato' Shukor sahaja aku menganggukan kepala.

'Alia.... papa nak balik dulu, nak kemas-kemas barang. Esok papa nak kerja. Alia ikut atok dan nenek ya?' Fareez merendahkan dirinya paras Alia sambil memegang bahu Alia. Alia tersenyum sambil mengoyang-goyangkan tocang yang diikat kemas. Rambut yang sedikit blond itu terbuai-buai.

'Jom Intan?'

'Pergi dulu Alia.. Bye-bye.. Jangan nakal-nakal tau!. Lepas makan gula-gula gosok gigi ya?' aku memegang tangan Alia, dan mencium pipi yang putih kemerah-merahan. Alia hanya tersenyum. Puas barangkali dapat apa yang dihajatinya, permainan belon, kuih akok beserta kuih tat terengganu. Tiada Ferro Roche di pasar payang. Mujur juga Alia mudah menerima alasan. Jika tidak jenuh juga hendak menapak ke kedai Mydin untuk membeli Ferro Rocher.

Setiba di kereta MyVi hitam papa, Fareez menegurku.

'Tadi pagi kan, abang rasa pelayan tu kenal Intan lah. Cuba Intan ingat-ingat balik. Entah-entah sedara sepupu Intan kot? Dah lama kan Intan tak balik kampung jumpa diorang?'

'Tak mungkin lah, hari raya kan Intan dah jumpa semua sepupu-sepupu belah mak dan ayah Intan.... Orang lain kot?... tapi dia tau nama Intan kan?' aku berpaling pada Fareez dan menyoalnya semula.

'Itu lah, yang hairannya, dia boleh tau nama penuh Intan lah...' Fareez menyambung lagi.

'Tapi tak pe lah... maybe kawan lama sekolah dulu kot? Intan tak ingat, tapi dia ingat...' Fareez bertanya, dan dia sendiri menjawabnya. Aku terdiam sejenak berfikir.

'Hmmmm... mungkin juga. Sekolah rendah dulu agaknya.. mesti dia dah banyak berubah menyebabkan Intan lupa langsung..' aku menjawab perlahan.

'Mmm Hmmm.... bila Intan nak mula panggil abang dengan panggilan Abang ye sayang?, teringin nak dengar lah....' Fareez sengaja tersenyum simpul. Aku memulakan enjin kereta. Sengaja buat-buat tidak dengar. Menumpukan perhatian pada pemanduan, dan mencari tiket untuk bayaran keluar dari parking. Sengaja menghilangkan kegugupanku.

'Err.... apa dia tadi?' aku sengaja menyuruh Fareez mengulangi soalan tadi setelah kereta meluncur turun ke tempat pembayaran.

'Tak ada apa-apa lah' Fareez mengalihkan mukanya memandang ke luar disebelah tingkap.

'Baiklah Abang...' aku tertawa kecil saat perkataan itu keluar dari mulutku. Terasa geli hatiku ketika berbuat demikian.

'Ha.. macam tu la..' Aku menjeling padanya. Hai... mata, oh mata, Fareez, tolong lah jangan pandang aku sebegitu, aku kan sedang memandu.

No comments:

Post a Comment