Ruangan Iklan

Saturday, August 28, 2010

Aku, dia dan...

Malam itu, selesai solat Isya' aku bergegas bersiap untuk ke rumah Dato' Shukor. Melihat baju di dalam almari, hampir kesemuanya membosankanku atau lebih tepat, aku yang merasa bosan?. Pertemuan aku dengan Zai petang tadi betul-betul merubah mood aku.

'Betul Intan, I dah add dia dalam Facebook. You takkan tak pernah contact dia?'

'I jarang masuk Facebook.' Aku menjawab bersahaja. Zai nampak anggun bergaya walaupun hari hampir malam. Berpakaian baju kurung berwarna jingga dan bunga tulip berwarna putih, bunga kegemaranku. Aku pula santai berseluar jogging dan t-shirt putih lengan panjang.

'You kan dulu baik dengan Luqman, apa jadi dengan dia ya? I selalu tulis mesej di facebook, tapi dia jarang balas. Ada sekali saja dia balas, tanya siapa I. Bila I browse photos dia di facebook, ada la gambar baby comel, agaknya anak dia kot?' Zai cuba mengorek cerita dari ku.

'Eh, Zai, I tak boleh lama-lama la, ada apa you nak jumpa I?' aku cuba mengalih perbualan.

'Pasal Luqman lah.. I ingat nak tanya lagi hal dia dengan you, bila I tengok you dengan keluarga you kat kedai makcik I pagi semalam, I anggap you mungkin dah tak contact Luqman lagi. Sebenarnya, dari dulu lagi I minat kat dia, tapi dia kan kawan rapat dengan you, sampai sekarang I ingat you akan kahwin dengan dia.' Panjang lebar Zai berterus-terang.

'Ohh... I dah bertunang. Sebenarnya pagi semalam tu keluarga sebelah tunang I la tu. Luqman sekarang kat Tasmania. Betullah tu anak dia. Tapi isteri dia dah meninggal. Lepas raya nanti dia balik sini dengan anak dia.' Ringkas aku menceritakan tentang diri Luqman.

'Ooo.. okay, eh boleh tak you bagi alamat ke, no telefon ke? At least boleh la I contact Luqman.' Zai tersipu-sipu. Aku tahu dia mungkin malu untuk meminta terus dari Luqman di Facebook.

'Ada, I sms sekarang' aku tersenyum. Melihat Zai sekilas, mungkin dia calon yang sesuai untuk Luqman. Cumanya aku perlu meyakinkan Luqman, atau mengingatkan semula memori lama sewaktu di alam persekolahan tentang diri Zai. Walaupun Zai agak nakal dan dialah orang yang paling selalu menarik tocang dan tudung aku, dari darjah 1 hingga aku bertudung dalam darjah 6, Zai memang tidak jemu-jemu mengusikku.

Selesai memberi nombor telefon, aku meminta diri. Jam sudah pun menunjukkan 7 petang, bebual lebih kurang pun terasa laju sahaja masa berjalan. Aku dapat tahu dari Zai, yang dia sudah lama bekerja di KDN, sejak selepas SPM, dia tidak berpelajaran tinggi, hanya sebagai kerani kerajaan gred N29 sahaja. Dia sebenarnya baru sahaja putus tunang, dan dia sengaja menolong makciknya di pasar payang pagi itu, untuk menghilangkan rasa kecewa dan sedih. Tidak pula dia menceritakan apa sebab dia putus tunang. Orang macam Zai, punya rupa dan bergaya, tidak akan susah mendapat pengganti.

Akhirnya aku memilih jubah berwarna biru, yang dihadiahkan mama. Jubah biru, bersama tudung biru gaya arab aku lilitkan di kepala. Aku menggayakannya didepan cermin. Langsung berbeza dari aku pagi tadi. Aku menyapu sedikit bedak dimuka, membetul-betulkan tudung, lalu mengerling pada jam dinding, hampir jam 9. Sepatutnya aku sudahpun berada di rumah Fareez.

Tiba di banglo Fareez, tepat 9:30. Mujur juga tiada sebarang kesesakan lalulintas, mungkin aku menongkah arus. Ramai yang bekerja di Kuala Lumpur dan menghala keluar, dan aku pula sebaliknya.

'Haa, dah sampai pun..' Datin menyambut aku di depan pintu. Aku mengangkat tangan bersalaman dan mencium tangannya. Saat aku meraih kepalaku, Fareez sudah pun berada dibelakang umminya. Tersenyum. Wajahnya sudah nampak merah, dan kelihatan berseri-seri.

'Intan... Intan nampak lain lah... Ingatkan anak arab mana sesat kat sini tadi.. hehehehehe' Fareez mengusikku. Pagi tadi dia terlantar di katil, tidak sedarkan diri, dan malam sudah boleh mengusik pula.

'Abang sudah sihat?' aku menegurnya sambil melangkah masuk ke ruang tamu.

'Sudah sihat saat melihat wajahmu sayang' Fareez berbisik di telingaku.

Aku tersipu-sipu malu. Masing-masing sudah pun menunggu di ruang tamu. Alia pula berlari anak memelukku, lalu meraih tanganku dan bersalam sambil mencium tangaku. Ah... anak yang bijak dan peramah. Alia memang buah hati semua orang.

Meja makan penuh dengan hidangan yang enak-enak. Ada telur goreng berempah, acar buah, kuah kuzi kambing, dan ayam masak merah kegemaranku.

Aku duduk bersebelahan dengan Fareez, dia tidak sudah-sudah meletakkan makanan ke dalam pingganku.

'Tak boleh banyak, nanti mengantuk nak drive balik...' aku menolak senduk nasi yang disuakan ke pingganku.

No comments:

Post a Comment