Ruangan Iklan

Wednesday, August 11, 2010

Nasi Lemak, buah bidara, sayang selasih kami lurutkan...

Aku meraih telefon bimbit ku dan memilih butang recent call, dan menekannya. Suara Fareez di sebelah sana kedengaran.

'Assalamualaikum.' Aku tersenyum

'Waalaikumussalam... Sudah kembali ceria kah buah hatiku ini?' Fareez cuba mengusik lagi.

'Alhamdulillah.. Sekejap lagi Sue sampai dengan MyVi papa. Eh muat ke semua nak naik kereta Sue?, takkan Dato' nak naik kereta papa?'

'Tak apa, diorang nanti naik kereta abang, kan Pak Mat ada, cumanya diorang nak bawak Intan supaya Intan tunjukkan tempat yang paling best batik kat Pasar Payang, lepas tu Alia kata nak makan keropok leko dengan kuih akok. Semalam dia sorang 4 keping makan kuih akok Intan tu.. Mana boleh, orang lain pun nak rasa juga...' panjang Fareez bercerita keletah anaknya yang seorang itu.

'Cakap ngan Alia, kuih akok tak boleh makan banyak-banyak.. Manis.. Nanti kena kencing manis tau!' aku berseloroh dalam telefon. Bahagia.

'Sekejap lagi Intan sampai depan lobi, dalam 5 minit lagi.?'

Setiba di lobi, hanya Fareez dan Alia sahaja yang sedang menunggu. Jam baru sahaja menginjak ke pukul 10. Memang sesuai sangatlah pasar payang waktu begini masih belum penuh dengan orang ramai. Ahad pula tu, memang hari bekerja di Terengganu.

'Hai auntie... Jom kita pergi pasar? Alia nak beli kuih akak banyak-banyak.. Mmmm yummy.. sedap nya... tak ada kat KL tau auntie!' bijak mulut kecil itu berkata-kata.

'Ye, jom kita pergi, tapikan Alia, kuih lain pun ada juga, bukan akok je tau, akok tu manis. Kalau makan banyak-banyak nanti Alia kena kencing manis. Kena potong kaki tau!' aku sengaja menakut-nakutkan Alia. Muka Alia berubah.

'Itu la, Alia, kan papa dah kata, kuih tu manis. Nanti kita cari kuih lain yang tak manis sangat ye? Kat sini ada banyak kuih yang tak pernah kita rasa tau.'. Wajah Alia masam mencuka. Mulutnya mencebek duduk terperosok di tempat duduk belakang.

'Ala... jangan la merajuk Alia.. Nanti kita beli apa saja yang Alia nak kat pasar tu ye? Kecuali Akok, boleh?' Fareez cuba memujuk sikecil yang sedang mencuka.

'Aduh... masam nya muka yang comel ni.... Tadi anak siapa yang comel tadi ya? Sekarang ni mendung macam hari nak ujan je....' usik Fareez lagi sambil berpaling ke belakang. Aku memandu terus ke Pasar Payang yang hanya lima minit perjalanan dengan kereta.

Aduhai, Fareez, baiknya papa Alia ni.

'Alia nak coklat Ferro tau!' Alia menjawab tegas.

'Okay, kita beli coklat Ferro ye?' Fareez tersenyum.

Aroma perfumenya tersebar seluruh pelusuk kereta myVi papa. Harap-harap petang nanti aroma perfume ni akan hilang. Kalau tidak malunya aku pada papa.

'Macam mana dengan Dato' dan Datin? Kita nak jumpa mereka di mana?'

'Daddy kata jumpa dekat kedai makan kat situ. Dia teringin nak makan nasi lemak bungkus, sambal ikan tongkol katanya.'

'Oooh... okay. Macam mana boleh Dato' tau nasi lemak situ sedap?'

'Pak Mat dah breifing kat dia. Pak Mat kan ramai kenalan driver.. Errr... nak tanya, dah settle dengan Luqman?'

'Sudah. Settle. Full stop. Please don't ask anymore questions'

Fareez tersenyum mendengar jawapanku. Fareez, kasihan juga aku padanya. Dia yang sabar sahaja dengan kerenah aku. Mungkin juga pengalaman lalu banyak mengajarnya erti seorang lelaki yang mencintai perempuan. Lembut, penyabar dan gentleman.

Tiba di kedai yang mempunyai nasi lemak bungkus ikan tongkol, aku terpandang Dato' dan Datin. Sedang enak menikmati nasi lemak terengganu. Dato' terpandang kelibat kami lalu menggamit kami makan. Fareez terus menarik tangan Alia ke arah Dato' Shukor.

'Jom Fareez, sedap ni. Memang daddy khaskan perut yang kosong untuk menikmati nasi ni lah. Sengaja daddy tak makan kat hotel tadi. Intan, makan lah sekali ye?' Belum sempat aku menjawab, Alia merengek meminta milo ais.

Pelayan muncul dari celah pintu kedai tersebut. Seperti aku kenali sahaja pelayan tersebut. Pelayan sebaya denganku, bertudung ringkas dan berpakaian baju kurung. Dia tersenyum-senyum menuju padaku.

'Intan Syuhada?' tegurnya.

Masing-masing memandang pada pelayan tersebut. Kemudian memandang padaku. Aku terpinga-pinga. Memang aku langsung tidak mengingati siapa pelayan ini.

'Mmmm tak pe lah, Order ya?' pelayan tersebut masih tersenyum-senyum, tapi mungkin memandang pada aku yang terpinga-pinga, dia mengalihkan ke tujuan sebenar.

'Milo Ais 2, Kopi Panas 1, makan nasi bungkus ni sahaja.' Jawab Fareez ringkas sambil tangannya mengambil dua bungkus nasi lemak. Satu diletakkan dihadapan Alia, satu lagi dihadapanku.

Aku perlahan menolak bungkusan kecil tersebut padanya sambil tersenyum.

'Itu saja?' pelayan tersebut masih berdiri dihadapanku sambil tersenyum lagi. Di mana aku pernah melihat dirinya ya?. Masih aku tidak dapat mengingatinya.


 

No comments:

Post a Comment