Ruangan Iklan

Monday, August 23, 2010

Rindu..

Petang itu, setelah selesai kerja-kerja di pejabat, aku terus memandu pulang. Terasa letih seluruh badan. Ke hulu ke hilir, bagaimanalah agaknya Fareez berulang-alik dari rumahnya ke cyberjaya setiap hari. Kalau Dato' Shukor sudah tentu ada Pak Mat yang memandu setiap hari. Sebaik masuk ke bilik, teringat aku ingin menanyakan khabar Fareez. Sudah bangun kah belum, dan sudahkah dia makan bubur bilis tadi?. Aku melucutkan tudung pink berjalur putih dari kepala, meraih telefon di dalam beg tangan dan terus mendail nombor Fareez.

Aku tidak perlu menunggu lama, suara Fareez menjawab salam kedengaran di sebelah sana.

'Assalamualaikum, awak dah sihat?'

'Waalaikumussalam, sudah rasa segar sikit lepas makan bubur bilis tadi......Intan datang dan masak ye?'

'Iya, pagi tadi, tunggu ummi dan daddy sampai'

'Abang tak sedar langsung, abang ingat Dr Firdaus datang tadi, lepas tu abang baring, terus tak sedar apa-apa.. Tau-tau Alia bising-bising kat dapur nak makan bubur bilis lagi...'

'Alia kan dah makan sebelum Intan balik tadi...?'

'Iya la, Ummi dah bagitau tadi dia dah makan, tapi dia nak lagi...'

'Abang dapat rasa sikit je... sedap... Alia dah habiskan semuanya...'

'Tak pe lah, janji awak dah makin sihat...'

'Rindu lah.... ruginya abang tidur tadi masa Intan datang...' Fareez bersuara lembut. Aku pula merasakan darah panas naik ke muka. Pada hal, hanya bercakap di telefon sahaja.

'Mmm... esok boleh kerja ke ni?'

'Dr Firdaus tak bagi apa-apa mc, abang kerja lah esok, tak sabar nak jumpa Intan kat ofis...' Fareez mengusik lagi.

'Mmm okay lah kalau camtu, jumpa lagi esok ..?'

'Ala... tunggu la dulu, tak puas lah cakap dengan Intan... Ummi kata malam ni nak buat makan-makan sedap, Intan dijemput malam ni.'

'Err... bukan apa, malam Intan susah la nak keluar jauh-jauh.'

'Tak pa, nanti abang minta Pak Mat ambil dan hantarkan?'

'Eh, buat susah aje.. sekarang ni pun dah jam 6, Pak Mat mesti nak rehat juga, lelah perjalanan dari pagi tadi pun tak hilang lagi...' aku beralasan.

'Kalau macam tu, abang datang la jemput Intan?'

'Eh, mana boleh!, awak kena rehat dulu, nanti bentan!'

'Mmmmmm sayang juga Intan kat abang ya? Ingatkan tak peduli....' suara Fareez bagai tersenyum ditelefon menyindirku.

'Eh, mmm Intan nak call mama kat kampung. Tapi malam ni memang tak janji tau'

'Mesti Ummi terkilan nanti, masak sedap-sedap, tapi orangnya tak datang pulak. Alia pun dah tau auntie nak datang, dah seronok dah dia tadi bila ummi kata nak ajak Intan makan malam'

'Ye lah, Ye lah.... Nanti malam kita jumpa, tapi Intan drive sendiri, tak payah suruh Pak Mat tau.. kesian kat dia'

'Ok, abang tak sabar nak jumpa sayang...jam 9 ye?'

'ok, assalamualaikum' aku melepaskan lelah di dada dan memutuskan talian setelah mendengar Fareez menjawab salam. Selalunya memang aku mengelak perjalanan waktu malam, berseorangan memandu di malam hari, agak merbahaya.

Baru sahaja aku hendak melangkah ke bilik air, deringan telefon bimbit meminta aku menghentikan langkahku. Apa lagi Fareez ni agaknya?

'Assalamualaikum' suara di sebelah sana perempuan, tidak pula aku mengecam suara siapa.

'Waalaikumussalam.' Diam.

'Ni Zai lah!'

'Ohh.... ya ada apa Zai?'

'Boleh kita jumpa kejap hari ni?'

'Jumpa? Kenapa?' aku terpinga-pinga.

'You dekat mana? I datang tempat you sekarang.. I dekat Alamanda ni, I kerja kat KDN'

'Ohhh, dekat je tu, macam tu kalau nak jumpa, dekat food court presint 9 lah ya, sekarang ni pun dah jam 6, sekejap boleh lah'

'Ok camtu 10 minit lagi I sampai kat situ, I tunggu you kat situ tau. Bye' Zai meletakkan telefon sebelum aku sempat memberi persetujuan.

Ish, ada apa pula Zai nak jumpa aku ni. Tapi aku bergegas ke bilik air dan bersiap-siap.

Memang Zai sudah sedia menunggu di salah satu meja makan di food court presint 9. Suasana persekitaran tenang, hanya ada beberapa orang lelaki sedang makan, dengan berpakaian sukan, mungkin baru lepas bersenam di gym yang terletak di bangunan hadapan food court.

Aku menghulurkan tangan bersalaman dengan Zai. Di hadapannya segelas jus limau hampir separuh. Ku anggar dia mungkin sudah menunggu agak lama.

No comments:

Post a Comment