Ruangan Iklan

Tuesday, August 24, 2010

Iman dan Islam Hidayah Allah swt..

Luqman berjalan perlahan menuju ke kereta sewa yang disewa dari rent-a-car. Ameerah berbalut rapi. Pagi tadi, keluarga mertuanya berpesan supaya jangan didedahkan Ameerah kepada cuaca dingin. Suhu persekitaran hanya lebih kurang 16 darjah celsius. Tidak lah berapa sejuk, tetapi untuk seorang bayi memang merbahaya jika terdedah.

Selesai urusan di kedutaan Malaysia di Melbourne, dia harus pulang ke Tasmania. Mujur juga keluarga mertuanya sangat memahami, dalam keadaan sekarang keluarga mertuanya yang membesarkan Ameerah di Melbourne. Walaupun mereka berlainan agama, tetapi masing-masing sangat memahami. Semasa perkahwinan dia dengan Siti Mariam, ayah mertuanya menghadiahkan sepasang baju jubah dan sehelai sejadah. Dari mana ayah mertuanya mendapatkannya dia sendiri tidak pasti, mungkin dari rakan sekerja ayah mertuanya. Ayah mertuanya berkerja di syarikat multinasional sebagai jurutera. Hidayah itu hanya anugerah Allah swt. Dia berdoa agar Allah memberikan hidayah pada seluruh keluarga isterinya untuk memasuki Islam.

Luqman menghantar Ameerah semula kepada keluarga mertuanya. Mereka semua bersetuju yang Ameerah akan di bawa pulang ke Malaysia dan mereka juga berjanji akan melawat Ameerah bila perlu. Tiket penerbangan dari Melbourne ke Malaysia sudah pun ditempah awal dua bulan. Dia berkemas-kemas, perjalanan dari Melbourne ke Hobart, Tasmania akan mengambil masa lebih kurang 12 jam. Malam semalam dia bertolak dari pengkalan Davenport menaiki feri ke Port Melbourne. Lenguh badan nya masih belum hilang. Mujur juga Ameerah tidak tinggal bersamanya di Hobart. Tentu keletihan sikecil itu di bawa ke sana ke mari.

Pagi tadi juga setelah selesai urusan visa Ameerah, dia sengaja menghubungi Intan, sengaja walaupun dia tahu, Intan kini sudah milik orang lain. Hatinya sedikit tersentuh, tetapi dia tetap redha dengan ketentuan ilahi. Mungkin Allah swt membalas atas kesalahannya dulu yang sengaja meninggalkan Intan tanpa sebarang berita walaupun sudah bernikah dengan Siti Mariam. Dia mengeluh berat.

Email dari Zainab akhir-akhir ini kerap menganggu fikirannya. Zainab rakan sekelas semasa bersekolah rendah dahulu. Sudah lama juga dia tidak berhubungan dengan Zainab, tetapi atas kecanggihan teknologi masakini, Zainab menghubunginya melalui carian di Facebook. Walaupun dia jarang-jarang mengemaskini Facebooknya, tetapi setiapkali dia login, akan mendapat mesej dari Zainab. Walaupun dia sendiri teringin berhubungan dengan Intan melalui Facebook, tetapi sehingga sekarang dia masih tidak menemui halaman Intan di Facebook. Lain yang dicari, lain pula yang didapati.

Kali terakhir dia membuka Facebook, Zainab menghantar mesej mengatakan dia terjumpa Intan di pasar payang bersama teman lelaki dan keluarga teman lelaki Intan. Dia sengaja tidak mahu membalas mesej dari Zainab. Sengaja untuk tidak menambah lagi rasa sakit di dada.

No comments:

Post a Comment