Ruangan Iklan

Tuesday, August 10, 2010

Diluah jua

Baru sahaja aku memutuskan talian, telefon bimbitku berbunyi lagi. Terpapar nama Fareez di skrin telefon. Aku cuba tersenyum, dalam keadaan begini aku rasa bersalah, tetapi sebahagian dari diriku pula terasa ingin melompat-lompat kegembiraan.

'Salam, Intan ku sayang....' suara Fareez kedengaran seperti berbisik.

'Alaikumussalam' aku seperti tiada mood.

'Eh kenapa ni? Suara macam sedih aje?' tegur Fareez.

'Baru selesai dengan Luqman tadi.'

'Uh.. sorry.. ' Diam seketika.

'Apa yang abang boleh bantu di sini?'

'Tak ada apa-apa. Hidup perlu diteruskan...' mendatar dan bersahaja aku menjawab.

'I'll call you back later ye? Maybe this is not the right time... Ok. ? '

'Ok, Later, Intan call balik bila dah ready...' aku menjawab.

'Rite...' Fareez memutuskan talian. Dia mungkin baru sahaja nak bergurau senda dengan sms yang dihantarnya pagi tadi, tapi aku yang memotong moodnya. Aku bingkas bangun. Aku mesti meneruskan kehidupan ini. Mesti melawan perasaan kasihan aku pada Luqman. Memang salah Luqman kerana tidak berterus terang denganku sejak awal-awal lagi. Tentang perkahwinannya dengan Siti Mariam Abdullah. Ah... aku harus melupakan Luqman dari diari hatiku. Titik. Noktah. Aku menarik nafas dalam-dalam. Keluar dari bilik menuju ke dapur. Menyambung semula makanan sarapan roti bakar bersama air kopi yang sudah sejuk.

'Kenapanya Sue?' Mama menegurku dari belakang. Dia mengunci pintu dapur. Selesai menjemur pakaian selalunya begitulah tabiatnya. Terus mengunci pintu dapur dan mula hendak mengemas bahagian hadapan rumah yang sudah sedia ada kemas.

'Tak ada apa-apa la mama..' Aku bangun lalu memeluk mama. Sebak terasa. Tiba-tiba sahaja airmata ku mengalir dan aku teresak-esak didalam pelukan mama. Perhubungan baik antara aku dan Luqman yang sejak kecil terjalin, tiba-tiba sehaja terputus dengan cara yang sangat menyakitkan.

'Sabar la Sue, hidup ini memang sentiasa ada keputusan yang harus diambil. Walaupun diluah mati emak, dibuang mati ayah... tapi Sue mesti buat keputusan. Mama yakin keputusan Sue ni yang terbaik buat Sue..' Lembut suara mama memujukku, sambil menggosok-gosok belakang ku.

'Tak tahu kenapa mama... Rasa sedih sangat...' aku mengesat airmataku yang laju mengalir dipipi. Sambil tersengguk-sengguk aku kembali duduk. Mengambil tisu dikotak merah berlorek awan larat.

'Mesti lah sedih Sue, kan Sue yang kata Luqman tu kawan sejak masa di sekolah rendah dulu. Tapi mama sendiri tidak pernah berjumpa Luqman. Siapa yang gentleman di sini?..' perlahan mama menuangkan baki kopi didalam teko ke cawan yang bergambar English Rose.

'Baiklah mama...' Aku cuba tersenyum.

'Harini kan Sue kena bawa keluarga Fareez pergi pasar kan? Diorang semua dah nak balik petang ni.. ' Mama mengangkat cawan kopi dan menghirupnya.

'Mmm.. ye juga.. ' Akhirnya aku mampu tersenyum yang lahir dari hati ini. Sebentar tadi hatiku gundah gulana, mama memang pandai memujuk anaknya yang seorang ini.

'Terimakasih mama..' aku memeluknya erat.

No comments:

Post a Comment