Ruangan Iklan

Tuesday, October 26, 2010

Hidupku Milikmu

'Mmmm sedapnya kopi ni..' Fareez tersenyum simpul sambil menghirup kopi panas di dalam kole besi. Petua yang aku ambil selepas membaca novel 5 Tahun 5 Bulan. Kopi campur madu 2 sudu teh, dan air panas setengah kole, campur ngan air masak sampai penuh.

Fareez masih memandang televisyen yang entah apa-apa rancangannya. Aku sendirian sibuk di dapur mengemaskan pinggan mangkuk selepas selesai makan malam. Usai solat Isya' tadi, kami makan malam yang ringkas, aku sempat masak kari ayam, kangkung goreng dan telur dadar. Semua serba sedikit. Aku lihat Fareez tersandar kekenyangan.

Sambil mengesat tangan yang basah di tuala, aku mengerling pada Fareez.

'Abang, esok appointment doktor'

'Pukul berapa?' Fareez masih tidak mengalihkan matanya dari tv.

'Kalau boleh pagi lah, PUSRAWI tu ramai orang kalau lewat sangat.'

'Ok'

Aku duduk bersimpuh di atas karpet empuk yang dihadiahkan ummi 2 bulan lalu, pada hari perkahwinan kami. Dato' Shukor pula menghadiahkan kunci apartment Cyberia. Bermakna kami berdua akan tinggal berasingan dari banglo Dato' Shukor dan sentiasa dekat dengan pejabat. Aleeya pula akan bergilir-gilir tinggal dengan papanya buat sementara waktu sehingga habis persekolahan.

Sambil bersandar manja di paha Fareez, aku mengusap-usap perutku. Sudah dua bulan aku tidak mendapat cuti. Cuti dari bersolat. Petang tadi, aku singgah di Watson Alamanda dan dengan menyorok-nyorok aku membeli alat pengesan kehamilan. Ketika di bilik mandi, aku hampir melonjak kegembiraan sewaktu melihat dua tanda di atas alat pengesan. Sengaja aku diamkan berita gembira ini dari Fareez. Biar esok menjadi kejutan buat Fareez.

Fareez mengusap-usap lembut rambutku.

'Petang tadi abang dapat call dari Luqman'

'Luqman lagi? Nak apa lagi dia?'

'Intan ni... dia call nak bagi tau, Krismas ni InsyaAllah walimah dia.'

'Alhamdulillah... Good news lah kalau macam tu. Abang ni tak habis-habis nak kawan dengan dia lagi. Abang tak ingat ke pasal Melbourne haritu?. Nyaris-nyaris Intan batalkan aje perkahwinan kita...'

Terbayang peristiwa yang hampir-hampir meragut jiwa dan ragaku.

Pagi yang hening, Pak Mat mengetuk pintu bilik Fareez. Aku keluar setelah bersiap-siap dengan baju yang ku pakai dua tiga hari lepas. Bibik Nunung dan Bibik Sunarti telah siap menggosok dan menghantarkan ke bilikku semalam. Pagi ini aku akan mula bekerja setelah lama berkampung di banglo Dato' Shukor. Setelah mendengar perbualan Dato' Shukor, aku sukar melelapkan mata. Akhirnya aku bangun dan bersolat tahajjud. Setelah selesai berdoa, dengan keberanian yang ada, aku mendail no telefon Fareez di Melbourne.

'Assalamualaikum. Ni Intan'

'Waalaikumussalam. Abang tengah tidur'

'Maaf mengganggu abang tidur. Tapi Intan tak boleh tidur. Intan dah dengar perbualan abang dengan daddy malam tadi. Luqman memang betul kawan baik Intan sejak kecil. Memang Luqman pernah hantar rombongan merisik ke rumah Intan. Tetapi dalam hati ini hanya ada abang sahaja. Maafkan lah Intan kalau merahsiakannya dari abang. Intan menunggu masa yang sesuai untuk beritahu abang. Maaf sekali lagi....'

'Terimakasih Intan. Terimakasih sayang.'

'Esok Intan kerja. Dah lama sangat Intan tidur di bilik ni'

'Mmmmm... nanti pesan dengan bibik, jangan tukar cadar dan selimut tau.. Abang nak bau Intan tinggal di situ... hmmmm?' suara Fareez serak-serak basah.

'Mimpi ke mengigau ni?' bisik hati kecil ku.

'Ok. Assalamualaikum'

'Waalaikumussalam' klik.... talian diputuskan. Lega. Amat Lega. Aku fikirkan Fareez akan naik angin, tetapi sebaliknya pula berlaku. Aku bersyukur pada Allah swt. Kerana mempermudahkan segala urusanku.

'Dia baik lah Intan.' Suara Fareez menyedarkan aku dari lamunan.

'Kan Intan lagi tau dari abang. Intan kawan dengan dia lebih lama dari abang. Dia kata, dia akan nikah dengan kawan Intan juga tau'.

'Hmmm' aku terpinga-pinga.

'Ting ting ting' iphone Fareez berbunyi tanda ada email masuk.

Fareez bangkit dari sofa dan mengambil telefon yang diletakkan bersebelahan dengan tv. Email dari Luqman muncul di telefon Fareez. Fareez membukanya.

'Ha.. panjang umur. Baru je sebut-sebut. Ni tengok attachment, surat undangan perkhawinan Luqman-Zai' Fareez mengunjukkan telefonnya padaku.

Aku tersenyum. Zainab rupa-rupanya. Semoga berbahgia hingga ke akhir hayat.

'Eh dah jam 11. Jom lah, esok kata ada apointment?' Fareez merangkul bahuku, membawaku ke bilik kami. Bahagia akhirnya hidupku menjadi milikmu.


 

TAMAT.


 

2 comments:

  1. wah...
    akhrnya...
    tp x puas sngt la crta ni....
    napa x pnjgkan lg kdpn intan n farez pas kawen....

    ReplyDelete
  2. nanti ada masa panjangkan lagi...

    ReplyDelete