Ruangan Iklan

Saturday, October 16, 2010

Aku tahu kau pun tahu

'Aku harus consult dengan daddy. Daddy yang lebih mengenali Intan berbanding aku. Sebelum ni daddy yang banyak bercerita tentang Intan.' Fareez mengerling pada jam tangannya. Masa untuk consult dengan Dato' Shukor.

Suasana hening di persekitaran banglo Dato' Shukor. Sebentar tadi, Dato' Shukor berbaring sambil membaca buku. Datin Masriah pula baru sahaja mengeluarkan dengkuran kecil. Dato' Shukor tahu, ini lah masa yang paling sesuai untuk menghubungi anaknya Fareez. Entah apalah masalah Fareez dengan Intan. Sebelum ini semuanya sudah pun berjalan lancar. Segala persiapan sudah pun Datin Masriah aturkan. Termasuk khemah, catering, hantaran dan kad-kad jemputan pun sudah diedar pada rakan-rakan baiknya. Maklumlah kali pertama Fareez bernikah di England dahulu, tanpa sebarang kenduri kendara. Boleh dikatakan inilah kenduri untuk kali yang terakhir buat anak-anaknya. Datin Masriah mahu yang terbaik untuk kali terakhir. Entah bila pula dapat membuat kenduri sebegini. Tunggu 20 tahun lagi, untuk cucu pertamanya, itu pun jika jodoh nya cepat. Cucu pertama, lelaki, mungkin akan lambat seperti anak-anaknya.

Dato' Shukor keluar dari bilik, berjalan melalui bilik Fareez dan melekapkan telinganya di bilik Fareez. Sunyi sepi. Mungkin Intan juga sudah nyenyak tidur. Dia memegang telefon bimbitnya lalu mendail nombor Fareez sambil berjalan dan membuka pintu yang menghala ke kolam renang. Dato' Shukor keluar dan menutup kembali pintu sliding perlahan. Dia duduk sambil menunggu Fareez mengangkat telefon.

'Daddy.... Intan...' suara Fareez lemah menjawab lewat telefon.

'Kenapa dengan Intan?'

'Sebenarnya Iz jumpa x-boyfriend Intan kat sini.'

'bekas teman lelaki? Intan? Daddy tak pernah pun dengar dia ada teman lelaki selama dia kerja dengan daddy.?'

'Iya, Luqman namanya'

'Luqman?' Dato' Shukor mengulangi. Tanpa disedari Dato' Shukor, Intan berada di beranda, betul-betul di atas Dato' Shukor. Sejak dari tadi Intan memang sengaja menghirup udara malam di situ. Dia sengaja menikmati malam akhir di bilik Fareez. Hatinya membuak-buak rindu pada Fareez, tetapi tidak berani menghubungi Fareez di Australia, malu pula nanti dianggap hidung tak mancung pipi pula tersorong-sorong. Dia memasang telinga.

'Intan yang sama ke? Fareez dah selidik?'

'Sudah Daddy, alamat rumah Luqman pun berhampiran dengan kampung Intan'

'Tapi, setahu Daddy, Intan tidak pernah keluar malam, atau pun selalunya dia akan balik lewat hampir setiap hari, tiada sesiapa pun lelaki yang menjemput dia. Daddy pun dah mintak Pak Mat selidik tentang Intan. Memang tak ada langsung lelaki dalam hidup Intan'

'Iz bukannya apa, sebenarnya Iz tahu, mungkin bukan salah Intan. Tapi hati Iz ni sedikit tercalar daddy....'

'Sabarlah Iz, banyakkan istighfar, dan mohon pertolongan Allah subhanahuwata'ala'. Malam ni Iz bangun buat solat Istikharah. Daddy tak mau pisang berbuah dua kali. Daddy nak yang terbaik buat Iz. Daddy sentiasa mendoakan Iz. Bertenanglah. Berserahlah diri pada Allah subhanahuwata'ala..' Panjang nasihat dari Dato' Shukor. Intan pula mendengar dengan hati yang berbelah bagi.

'Luqman? Melbourne? Adakah Fareez bertemu Luqman di Melbourne? Bukankah Tasmania jauh dari Melbourne?.. Ya Allah ya tuhanku...' perkara yang paling tidak diingini Intan benar-benar berlaku. Dia bimbang cerita yang bukan-bukan pula keluar dari mulut Luqman. Padahal dia tahu, tak mungkin Luqman akan menceritakan yang buruk-buruk tentang dirinya kerana dia memang sentiasa menjaga batas-batasan seorang muslimah sepanjang persahabatannya dengan Luqman. Tidak pernah lagi dia dan Luqman bermesra sepertimana dia dan Fareez. Malah, berjogging dengan Luqman pun tidak pernah. Padahal dia bersahabat dengan Luqman jauh lebih lama dari Fareez.

No comments:

Post a Comment