Ruangan Iklan

Saturday, October 30, 2010

Sehening pagi

Subuh jam 6 pagi, jam loceng yang sedia menjalankan tugasnya berdering dengan bingit. Intan bingkas bangun. Dia tidak sabar-sabar lagi untuk ke PUSRAWI. Fareez pula bergerak-gerak culas.

'Abang ni... bangun la... harini kita kan ada apointment doktor.'

'Iya lah.. Iya lah sayang... ' Fareez perlahan-lahan menolak selimut yang menyelubungi tubuhnya. Dia tersenyum sambil memeluk Intan yang sudah pun bersiap-siap dengan kain telekung.

'Eh, wangi abang ni awalnya bangun...' Intan tersipu-sipu malu.

'Tunggu abang kejap ye, abang mandi lama sikit' Fareez mengusik Intan. Wajah Intan yang putih bersih, bertukar kemerah-merahan. Dia membalas senyuman Fareez.


 

Tepat jam 8.00 pagi, dia sudah terpacak di hadapan bangunan PUSRAWI Jalan Tun Razak. Mujur juga Intan menggesanya bertolak seawal 6:30 pagi. Keadaan jalan raya masih belum sesak. Lega. Dia sendiri tidak tahu mengapa kali ini Intan memilih PUSRAWI untuk apointment doktor. Biasanya dia akan ke Hospital Serdang. Tapi Fareez menurut sahaja buah hatinya tanpa sebarang soal. Hatinya seolah-olah terasa simpati dan kasihan, setiap kali memandang wajah Intan.


 

Sengaja Fareez merahsiakan hadiah percutian 5hari 4 malam ke Taiwan. Dia sudah lama merancang perjalanan ke Taiwan. Dia memang sedar Intan sudah 2 bulan tidak berhenti-henti solat. Dahulu, bersama ibu Aleeya, setiap bulan ada juga cuti dari solat, dan bila hampir-hampir mendapat Aleeya, dia perasan keadaan yang sama berlaku pada Intan. 'Adakah Aleeya akan mendapat adik?' Hati Fareez berbisik gembira. Masuk sahaja bulan kedua perkahwinan mereka, Intan masih belum datang bulan, Fareez terus menghubungi agensi pelancongan Reliance Travel. Dia tersenyum sambil memegang tangan Intan dengan erat. Berjalan menuju ke kaunter pendaftaran yang baru sahaja dibuka.


 

Suasana sekitar PUSRAWI kelihatan lengang. Mungkin masih awal pagi, atau hanya yang mempunyai apointment doktor sahaja yang hadir pada pagi tersebut. Bau haruman mop lantai menusuk ke hidung Fareez. 'Lepas jumpa doktor, kita tak payah masuk ofis ye?' Fareez menoleh ke wajah Intan yang kelihatan resah sejak dari tadi. Selepas mendaftar tadi, Intan sekejap duduk, sekejap bangun, resah gelisah.

'Hmm ok' pendek Intan menjawab.

'Releks la sayang.. kejap lagi doktor masuk la tu, pagi sangat macam ni, doktor biasanya pergi round kat wad..'

Intan perlahan-lahan melabuhkan punggungnya di kerusi panjang. Menunggu memang menyiksakan.

'Puan Intan Syuhada...' kedengaran jururawat memanggil.

Intan bingkas bangun dan menuju ke kaunter jururawat tadi.

'Puan pergi buang air dulu, nanti datang sini balik untuk timbang ye?' jururawat manis itu mengunjukkan tub kecil.

Tanpa sebarang bicara, Intan mengambilnya dari tangan jururawat tadi, dan berpaling menuju ke bilik air yang terletak betul-betul bersebelahan dengan kaunter jururawat tadi.

Fareez menyusul dibelakang Intan. Dia sengaja menghulurkan tangannya untuk mengambil beg tangan Intan.


 

'Assalamualaikum' Fareez menghulurkan tangannya pada Doktor yang duduk di belakang meja. Tertulis nama DR. SALLEH di baju putih doktor tersebut.

'Waalaikumussalam, sila duduk..' Doktor yang berusia hampir 50an itu menjemputnya duduk dihadapan.

'Alhamdulillah Encik Fareez. Keputusan ujian urine isteri puan didapati positif' Dr. Salleh tersenyum-simpul.

Jantung Intan yang sedari tadi berdegup perlahan, bertukar kencang. Terasa ingin meletup jantungnya mendengar khabar dari mulut Dr Salleh.

Fareez menggenggam tangan Intan seerat-eratnya.

'Puan Intan, saya periksa tekanan darah dulu ye. Tadi, kandungan gula dalam darah Puan ada sedikit naik dari biasa. Puan Intan memang ada diabetes ke?'

Intan menganggukkan kepalanya. 'Saya ada ambil ubat dari Hospital Serdang'

'Kalau macam tu, puan Intan kena mengawal kandungan gula yang puan ambil setiap hari ya. Tekanan darah normal' Dr Salleh membuka pam dari lengannya. Dia menulis sesuatu ke dalam kad kuning PUSRAWI.

'Bulan depan datang lagi untuk monitor progress ye. Tahniah!'

'Terimakasih doktor' hampir serentak mereka berdua mengucapkannya. Dr Salleh tersenyum-simpul.


 

Sebaik memasukki BMW X5, dia berpaling pada Intan sambil tersengih-sengih.

'Patutla gabra sangat tadi....' Fareez mengusik. Intan membawa tangan Fareez ke perutnya. Fareez mengusap-usap perut Intan yang masih belum menunjukkan apa-apa tanda. Dia meraih bahu Intan, lalu memeluknya dengan erat.

'Intan jangan bimbang... InsyaAllah kita akan laluinya bersama-sama.. abang tau Intan mesti risau dengan keadaan Intan yang pernah ada masalah kesihatan sebelum kita nikah dulu... Sekarang kita dah berdua dan akan bertiga, InsyaAllah semuanya akan selamat, abang sayang Intan dulu, kini dan akan datang...' Fareez melepaskan Intan perlahan-lahan.

'Kalau Intan ada surprise untuk abang, abang pun ada surprise untuk Intan tau!' Fareez mengeluarkan sampul surat nipis dari dashboard keretanya lalu menghulurkan pada Intan.

'Apa ni?' Intan mengambilnya dari tangan Fareez.

'Buka lah' sambil Fareez memulas kunci enjin kereta.

Lagu 'I d do Anything for Love ' berkumandang dari CD playernya.

Perlahan-lahan Intan mengoyakkan sampul surat nipis berwarna merah jambu tersebut.

'Abang nak tau tak? dulu kan Intan ada juga sampul surat warna merah jambu juga, tapi dari orang lain untuk orang lain... Intan tolong sampaikan aje... Mesti dalam tu tulis madah-madah cinta.. Abang nak bagi Intan madah-madah cinta ke?'

'Eh ye ke? Abang nak bagi lebih dari tu tau...' kereta bergerak perlahan.

Sebaik mengeluarkan surat dari sampul merah jambu tersebut, Intan membaca kertas putih yang dikeluarkan.

'Pengesahan dari agensi pelancongan Reliance Travel. Penginapan 5hari 4malam di Taiwan?'

'Iyya.. Hadiah dari abang untuk Intan, sempena berita baik tadi...'

'Eh, macam mana abang boleh tau awal dari Intan? kan Intan baru malam tadi buat pregnancy test kat dalam bilik air?'

'Abang kan pernah alami nya dulu dengan Aleeya.. Sekilas ikan di laut, abang dah tau jantan betina. Sekarang ni dah jam 10, kita berdua dan yang ketiga tu dah lapar, belum isi apa-apa pun lagi kan? Jom kita celebrate kat Restoran Insaf nak? dah lama abang tak pergi menjelajah jalan Tuanku Abdul Rahman tu... abang mengidam lah' Fareez meleretkan senyumannya.

'Aduhai senyumanmu .... memang menikam jantungku sampai bila-bila...' bisik hati kecil Intan.

'Alhamdulillah.. Terimakasih abang, tapi abang tak perlu la susah payah sebab Intan...'

'Tak pa, demi Intan dan baby, InsyaAllah abang akan buat orang yang abang paling sayang bahagia.. termasuk Aleeya..'

1 comment:

  1. seronok sgt ada sambungan lagi. ada lagi n3 baru ke? Semuga lepas ni ada lah tajuk cerita yg baru pula ye...enjoylh baca cerita ni. Tahniah....

    ReplyDelete