Ruangan Iklan

Saturday, October 16, 2010

Hatiku bagai dihiris sembilu...

Ruang di bilik hotel terasa sempit. Terasa nafasnya mencungap-cungap saat memutuskan talian. Suara Intan membuatkan dirinya terasa sakit, pilu, tetapi bercampur pula dengan kerinduan yang sarat di dalam dada. Fareez menarik nafas menghirup oksigen perlahan-lahan masuk ke rongga paru-parunya. Dia berjalan longlai menuju ke katilnya yang bersaiz queen. Katil yang setiap hari dikemas pekerja hotel. Tualanya sentiasa bertukar setiap hari. Bersih dan berbau harum. Sama juga dengan cadar dan bantal. Fareez berbaring, dia mengimbau kembali saat pertemuan dengan Luqman.

Hari pertama bertemu Luqman, kisah hidup dia dan Luqman hampir sama. Kali kedua dia berbual ketika moreh, sunggu dia tidak menyangka, Intan yang disebut-sebut Luqman adalah Intan yang sama. Hatinya bagaikan luluh seketika. Hancur. Tetapi masih ada sekelumit rasa yang tertinggal di dalam dadanya. Tidak tahu mengapa.

'Esok aku dah nak berlepas. Flight petang. Nanti di Malaysia, harap kita dapat bertemu lagi. Ni ada nombor telefon aku dekat kampung. Aku nanti duduk rumah mak saudara, sementara cuti. Selepas raya, aku dah mula kerja di Kuala Lumpur. Tak tau lagi nak tinggal kat mana. Aku ingat boleh lah tumpang kau nanti?' Luqman menulis sesuatu pada secebis kertas lalu menghulurkan pada Fareez.

'Ada alamat kampung aku sekali kat situ. Anak aku nanti mak sedara aku jaga.'

Fareez mengambil nota kecil dari tangan Luqman. Dia membaca nya sekilas. Kuala Terengganu. 'Hmmm dekat dengan rumah Intan ni' bisik hati kecilnya.

'Thanks. Aku pun ada juga bawa sesuatu untuk kau. Sebelum aku datang tadi aku sempat print, kad kahwin aku. Kad yang betul aku tak bawa la kat sini. Harap kau sudi datang tau...?' Fareez menghulurkan sekeping sampul surat. Di dalamnya kertas kad jemputan perkahwinan Intan-Fareez.

'Tahniah Fareez' ucap Luqman sambil membuka sampul surat dan tersenyum-senyum.

Tiba-tiba sahaja wajahnya yang ceria, bertukar muram. Luqman tidak dapat menyembunyikan perasaannya dan raut wajahnya.

'Kenapa Luqman?'

'Intan? Intan Syuhada? Betulkah ini Intan Syuhada yang sama?'

'Apa maksud kau?' Fareez terpinga-pinga.

'Ini bakal isteri kau Fareez?, jari telunjuk Luqman mengarah pada gambar Intan yang sengaja di buat super-impose bersebelahan dengan Fareez pada kad jemputan tersebut.

'iya, Intan Syuhada, kenapa?' Fareez masih tidak mendapat penjelasan.

'Tahniah.. kau bertuah dapat memilikkinya' Luqman mengesat air mata yang tiba-tiba jatuh dari hujung matanya.

'Kau kenal Intan Syuhada aku? Atau kau tersilap? Mungkin ramai lagi gadis lain yang mempunyai nama dan susuk tubuh yang hampir sama.' Fareez mendesak meminta kepastian.

'Oh, betul juga kata kau Fareez. Intan Syuhada aku tu kerja di Cyberjaya. Dulu aku satu sekolah dengannya di Kuala Terengganu. Memang salah aku, mengabaikan cinta kami. Aku hanyut di sini, dan sudah bukan jodoh aku dengannya. Aku bernikah dengan Siti Mariam tanpa pengetahuannya. Aku yang bersalah. Sebenarnya dia tidak tahu apa-apa. Intan Syuhada terlalu mempercayai aku. Pada aku dia manusia yang paling jujur, setia dan tulus. Hanya aku yang terlupa. Akhirnya beginilah jadinya' panjang Luqman meluahkan isi hatinya.

'Err... yang sudah tu sudahlah. Hidup kita ini harus pandang ke hadapan.' Fareez cuba menenangkan Luqman. Sedangkan di dalam hatinya, hanya Tuhan sahaja yang lebih mengetahui.

'Eh, aku balik dulu' Fareez menghulurkan tangannya pada Luqman dan berpeluk-pelukan bagai sudah lama bersahabat karib lagaknya.

'Semoga selamat sampai di Kuala Lumpur'

'Thanks.' Fareez bingkas berjalan keluar dari Malaysian Hall. Di luar, teksi yang telah di tempah awal-awal sudah lama menunggu.

No comments:

Post a Comment