Ruangan Iklan

Wednesday, December 8, 2010

Cincin Emas Bertatahkan Permata

Selesai solat sunat nikah, acara menyarungkan cincin ke jari jemari Intan yang merah menyala dek inai malam tadi. Mak Andam pula sibuk mengemas-ngemas tudung Intan. Jurufoto yang ditempah Mak Long Timah sibuk menghalakan lensa kamera nya dari pelbagai sudut. Intan masih duduk diam diatas bantal empuk di ruang tamu yang dipenuhi hadirin dan keluarga Fareez. Tidak ketinggalan si kecil Aleeya, yang sibuk mengusik bunga pohor di atas pentas pelamin. Bibik Sunarti kelihatan mengacah-acah Aleeya supaya duduk diam. Datin dan Dato' Shukor duduk bersimpuh di belakang bantal pengantin lelaki. Seketika kemudian Fareez muncul di ruang tamu. Masing-masing memandang kearah jejaka tampan raja sehari yang bercahaya-cahaya wajahnya bersampin songket emas dan berbaju melayu putih berseri-seri.

'Inilah yang ditunggu-tunggu...' bisik mak andam ditelinga Intan.
Intan hanya mampu tersenyum. Sebentar tadi mak andam menyolek ringkas membetulkan make-up yang tercacat dek air mata keharuan Intan.

'Fareez, duduk sini, acara menyarung cincin..' Mak Andam mengarah Fareez yang tersenyum-senyum kepada hadirin yang senyum padanya.

Menggeletar jari jemari Intan saat disarung cincin emas bertatah permata yang berkemilauan. Masing-masing Intan dan Fareez cuba sedaya upaya mengikut lensa yang mengarah supaya senyum dan terus tersenyum. Hilang debaran di dada Intan akibat terlalu diarahkan supaya fokus ke lensa kamera. Tetapi saat paling manis yang tidak dapat dilupakan, saat Aleeya dipangku Intan dan mereka bertiga bergambar bersama juga diapit kedua-dua Datin dan Dato' Shukor.

********************

No comments:

Post a Comment