Ruangan Iklan

Wednesday, June 8, 2011

Pesanan terakhir seorang lelaki

Menjelang maghrib, Fareez menghubungi telefon bimbitku. Aku yang hampir-hampir terlelap di sofa ruang tamu pejabat Fareez, meraba-raba ke dalam beg.

'Lepas solat maghrib kejap lagi kita terus ke rumah abang Akim.' pendek Fareez memberitahu selepas memberi salam. Entah apa mood nya aku pun tak pasti.

Setibanya di rumah abang Akim, kak Sofea sudah pun bersiap, dengan baju merelip relip.
'Kita nak pergi mana ni bang?' aku kehairanan melihat kak Sofea. Seolah-olah hendak ke majlis makan malam pula. Fareez menaikkan bahunya tanda tidak tahu.

Setelah bersalaman, aku hanya memandang kak Sofea, segan pula hendak bertanya.
'Ada kenduri kahwin kat hotel kawan abang, jadi jom lah kita pergi sekali' Abang Akim menjelaskan. Kak Sofea punya tesenyum sumbing, serasa bagai tidak mahu melihat wajahku.

'Err.. tak pe lah abang Akim je lah pergi, lagipun kami tak sedia lah, mesti tetamu tu dah reserve kan tempat' Fareez pantas mejawab

'Kalau macam tu, masuk dulu lah, sekejap abang panggilkan Mak Pah'

Fareez mengangguk.

'Abang, kita dah lambat ni, jom lah pergi' Kak Sofea menarik lengan Abang Akim.
'Eh, abang pergi dulu ye?' Dia bergegas ke kereta BMW hitam. Pemandu pun sudah berada di dalam.

'Jemput masuk Tuan, Puan, biliknya dah sedia, makanan pun saya sudah siapkan' Mak Pah yang entah bila muncul dari pintu besar itu menjemput.

Aku menghulurkan salam pada Mak Pah, dia tersenyum menyambut salam.

Selesai makan, aku sengaja membawa pinggan mangkuk ke dapur dan membasuhnya. Sementara Fareez berehat di ruang tamu sambil menonton.

'Eh Puan, tak payah buat ni.. nanti majikan saya nampak majikan saya marah' Mak Pah yang aku agak dalam pertengahan 40an menutup pili air. Wajahnya kelihatan agak gusar.

'Tak pe, saya dah biasa dah kat rumah saya'
'Tak boleh Puan. Itu di rumah puan, di sini tidak boleh. Semua tetamu yang datang tak dibenarkan ke dapur Puan..' dia kelihatan takut-takut.
'Hmmm.... Mak Pah dah lama ke kerja kat sini?' aku sengaja berbasa-basi.
'Sudah 12 tahun. Sejak saya muda lagi'
'Oooo lamanya...'
'Iyya... majikan saya dari mula saya datang sampai sekarang di sini sahaja..'
'Bagusnya Mak Pah ni..'
'Puan, pergi lah kedepan, nanti saya hantarkan tehnya..'
Aku berlalu perlahan-lahan, mengintai Fareez yang terlentok di sofa ruang tamu.
'Amboi.. lepas makan mengantuk pulak dia!' aku mencubit lengan Fareez. Dia tersentak.
'Ish... terkejut abang.. '

'Intan tak faham la, abang Akim kata nak ajak kita ronda Pasir Gudang, tup tup dia pergi kenduri pulak..?'
'Dia terlupa kot kenduri tu.. Tadi kat ofis dia sibuk sangat. Tu yang terlupa tu'
'Eiii pelik lah.... Eh jom kita ronda sendiri kat Pasir Gudang tu nak? Intan tak pernah sampai area ni'
'Ala... abang mengantuk la sayang...'
'Sebab tu la Intan ajak keluar, ni lepas makan terus tidur.. tak elok tau, nanti bukan Intan yang makin bulat perut, orang lain yang bulat'
'Jangan lah doakan abang macam tu...' tangan nya ligat menggeletek pinggang ku.
'Abang, cantiknya pemandangan kat tepi sungai ni.. tengok ni batu tanda KongKong 0 km. heheheheh' aku tersengih sambil menunjukkan ke arah batu tanda km yang bermula dari situ, 0 kilometer.

'Terimakasih kat GPS ni, kalo tak, tak jumpa la km 0 ni' Fareez pun tersengih sama, sambil keluar dari kereta dan mengambil gambar dirinya dan batu tersebut.

'Tapi ... Intan rasa seram la pulak, tak ramai orang kat sini.. jom lah kita balik' aku menyahut dari dalam kereta.
'Laa... kata nak jalan-jalan, jom la keluar amek angin malam dan ambil gambar ni...'
'Tak mahu lah, jom la balik..' aku menggesanya.
'Ye lah..' Fareez masuk semula ke dalam kereta.
Kiri-kanan jalan gelap gelita tanpa sebarang lampu jalan. Fareez memandu dengan berhati-hati. Tiba di satu selekoh, tiba-tiba muncul sekumpulan babi hutan, dengan kelajuan BMW X5, nya aku tidak sempat memgang apa-apa. Bunyi brek kereta mencerit. Kemudian segalanya gelap.

1 comment: