Ruangan Iklan

Thursday, September 23, 2010

Biar hanya di dalam angan...

Aku tersedar bila merasakan sesuatu pada tangan ku. Terasa perit di pergelangan tangan. Deria pendengaran ku terasa berdengung. Perlahan-lahan aku membuka kelopak mata. Terasa silau seketika. Terpandang siling berwarna putih, dan tiub air disalur ke lengan ku yang perit tadi. Aku cuba sedaya upaya untuk bangun dari tempat pembaringan. Terasa seluruh badan ku sakit-sakit walaupun hanya untuk pergerakan yang minimum.

'Intan.. Intan.. slowly ya..' Miss Mary meraih bahu ku.

'Kat mana ni?' aku memicit kepala yang mula terasa berpinar-pinar.

'Ni dekat Hospital Serdang. Tadi you pengsan. I bawa you ke wad kecemasan Hospital ni. Doktor kata you tak apa-apa, Cuma kurang gula dalam darah.'

'Oh..' terasa letih yang amat sangat. Mungkin aku terlupa mengambil ubat sebelum sahur pagi tadi.

'Thanks Miss Mary, I terhutang budi dengan you hari ni, tak tau macam mana nak balas' aku cuba tersenyum.

'Ish.. no hal lah kawan..' Miss Mary menjawab, sambil tangannya mengambil handphone yang berbunyi bertalu-talu di dalam beg tangan nya.

'Hello... yes... yes.. Hospital Serdang, Emergency Room 1, you nak cakap?.. okay..' Miss Mary menyuakan telefon bimbit samsungnya ke telinga ku. Aku mengerutkan kening yang memang pening.

'Hello..' terdengar suara Fareez di sebelah sana.

'Hello..' aku menjawab perlahan.

'Tunggu abang kat situ, kejap lagi abang sampai ye..' Fareez dengan suara tergesa-gesa.

'Ye, okay.' Talian terputus. Mungkin Fareez dalam perjalanan.

Tidak sampai 10 minit, wajah Fareez muncul di sebalik pintu. Tiub air sudah 2 botol memasukki tubuhku. Kali ini tiub yang ketiga dan hampir habis. Terasa lenguh-lenguh ditubuhku hilang perlahan-lahan.

'Assalamualaikum' Fareez menerpa ke arahku. Miss Mary pula tersenyum-senyum melihatkan gelagat Fareez.

'Encik Fareez, takkan lari gunung dikejar..' Miss Mary sengaja mengusik Fareez sambil tersenyum-simpul.

Fareez cuba meraih tanganku yang berselirat dengan wayar dari tiub air. Aku cepat-cepat melarikan tanganku.

'Tak ada apa-apa.. Intan dah okay dah.' Aku tersenyum pada Fareez. Geli hatiku melihat gelagatnya yang seperti kucing kehilangan anak. Dia memandang wajahku lama.

'Flight abang malam ni, dan Intan pula macam ni.. Intan cuti lah, dan duduk dengan ummi je la... macam ni kan bahaya kalau duduk rumah sorang-sorang?' Nada risau keluar dari kerongkong Fareez. Dia memang tampak tampan walaupun dalam keadaan risau. Dahinya berkerut. Wajahnya penuh dengan kerisauan. Dan aku pula, terasa ingin ketawa melihatkan dirinya yang sebegitu.

'Tak de apa-apa, kejap lagi Doktor bagi balik dah ni, mungkin pagi tadi Intan lupa makan ubat sebelum sahur kot... biasanya tak ada apa-apa.. Tak tau pulak kali ni sampai macam ni...' Aku cuba berdalih.

'No, No... kalau Intan tak nak duduk dengan ummi, nanti abang call mama suruh datang sini jaga Intan. Ok?' tegas suara Fareez. Miss Mary pula terpinga-pinga. Aku tertunduk tidak terkata.

'Tak payah la call mama. Nanti susah kan mama pula bulan puasa macam ni kena datang KL.'

'Macam tu, kejap lagi abang suruh Pak Mat datang jemput Intan.'

Hendak tak hendak, aku terpaksa menganggukkan kepala. Serentak itu, Fareez terus bangun dari sisi katil dan keluar dari bilik sambil memegang telefon bimbitnya. Sebentar kemudian, dia masuk semula dengan wajah yang cerah.

'Sekejap lagi Pak Mat sampai, nanti lepas Doktor bagi Intan keluar, Intan kena terus ke rumah ummi. Sekarang ni dah jam 7 petang, sekejap lagi dah waktu berbuka puasa, abang pula kena ada kat KLIA 3 jam sebelum berlepas.

Mmmm Miss Mary, thanks sebab tolong tengokkan Intan tadi. Errr.. I nak minta favour, boleh tak you tunggu sampai Pak Mat datang?. I tak boleh tunggu Intan, kena rush balik rumah kemas-kemas barang...' suara Fareez dalam nada kesal.

'Well, boleh... lagi pun I tak kemana-mana pun' Miss Mary menganggukkan kepalanya.

'Ok camtu, thanks a lot!.. Intan, abang kena pergi dulu. I'll miss you sayang..' Fareez menghadiahkan senyuman mesra pada ku. Ah.. tersentuh hatiku saat mata bertemu.

'Tak apa lah, abang pergi lah dulu. Intan ok je kat sini. Intan akan ingat pesan abang tadi InsyaAllah' sebaik habis ayat tersebut dari bibirku, aku terasa hangat di hujung dahi ku di sebalik tudung. Fareez mengusap kepala ku yang masih bertudung, mujur juga Miss Mary tidak benarkan doktor membuka tudung ku tadi.

'Take care okay...'

Aku membalas senyumannya. Fareez bergegas keluar dari wad. Aku tahu tentu terlalu banyak yang perlu dilakukan Fareez sebaik tiba dirumahnya nanti.


 

1 comment: