Ruangan Iklan

Sunday, September 12, 2010

Hilang Pandangan...

Dalam kesibukan berpuasa, sekejap sahaja sudah berakhir separuh Ramadhan. Jadual penerbangan Fareez sudah aku emailkan padanya. Dalam pada itu, dia juga sibuk dengan pelbagai aktiviti termasuk menghadiri jemputan berbuka puasa. Setiap kali itulah dia mengajak aku bersama, tapi aku menolaknya dengan lembut.

'Semua dokumen sudah Intan prepare atas meja boss. Intan doakan abang selamat pergi dan kembali.' Aku menghantar sms pada Fareez. Aku mengerling jam di dinding pejabat, sudah tepat 5 petang, tetapi Fareez masih belum muncul lagi. Penerbangannya dijadualkan 12 tengah malam. Sebentar kemudian aku mendapat balasan dari Fareez.

'Thanks sayang. Will be missing you...' Hatiku bergetar bila membaca sms dari Fareez. Aku meraih beg tangan dan bingkas bangun berpaling ke pintu Datuk Shukor dan memastikan pintu dikunci dengan kemas. Baru sahaja aku hendak berpaling semula, tiba-tiba pandanganku gelap. Terasa darah sejuk mengalir di telapak tanganku. Kepala terasa pening dan berpinar-pinar. Hanya warna merah hitam dan kuning dalam kelopak mataku. Aku dapat merasakan tubuhku terkulai layu dihadapan pintu Datuk Shukor. Seketika kemudian semuanya hilang.

Fareez memarkir kerta BMW X5 nya di hadapan pejabat. Dia mengerling ke arah kereta MyVi hitam milik Intan. Sudah jam 6 petang, dan Intan masih belum pulang? Hatinya tertanya-tanya sendirian. Biasanya bulan puasa Intan memang tepat jam 5 sudah hilang dari pejabat. Sudah tentu ada sesuatu yang tidak kena. Dia mula merasa was-was. Baru setengah jam yang lalu dia membalas sms dari Intan. Kakinya melangkah laju menuju ke bangunan pejabat Dato' Shukor. Sesampai di lif semuanya kelihatan sunyi sepi bagai di langgar garuda. Dia menekan-nekan butang lif, dan mundar-mandir tidak sabar-sabar lagi menunggu lif terbuka. Sebaik lif sampai, dia tidak sabar-sabar pula menekan butang tingkat 4. Fareez dapat merasakan sesuatu mungkin terjadi pada Intan. Tujuan dia ke pejabat hanya untuk mengambil dokumen perjalan ke Melbourne, setelah Dato' Shukor berkali-kali menitipkan pesanan tentang persidangan itu yang mesti dihadirinya.

Sesampai di aras 4, dia bergegas berjalan ke pintu masuk, menolaknya dan berlari anak ke meja Intan. Tiada sesiapa di situ dan pejabat sunyi-sepi. Hanya kedengaran suara radio sayup-sayup di hujung pejabat. Fareez berjalan pantas menuju ke suara radio tersebut. Kedengaran lagu raya berkumandang. Sanisah Huri dengan lagu Selamat Hari Raya.

Semakin dekat semakin kuat. Kelihatan dua orang pekerja Dato' Shukor yang masih asyik dengan komputer, mungkin sedang menyiapkan kerja-kerja akhir sebelum bercuti.

'Errr..... Assalamualaikum..' Fareez menegur lelaki yang sedang menaip dengan khusyuk. Dia terkejut mendengar suara Fareez. Hampir sahaja dia terbangun dari duduk.

'Waalaikumussalam.. Ohhh Encik Fareez.. Ada apa-apa yang boleh saya bantu?' jawab Johan sambil berdiri mengadap Fareez.

'Cik Intan? Cik Intan pergi ke mana?' Fareez terus melontarkan soalan tanpa bermukadimah lagi.

'Ohhh.. Cik Intan tadi dia pengsan depan bilik Dato' Shukor. Mujur juga Miss Mary lalu depan bilik Dato' tu. Dia yang panggil kami untuk tolong papah Cik Intan. Tapi dia tetap tak sedarkan diri.. Mmm dalam sejam yang lepas Miss Mary dah bawa dia ke hospital. Belum dengar khabar berita lagi mengenai Intan. Sebelum pergi tu pun dia masih belum sedarkan diri' panjang Johan bercerita.

'Tau tak Miss Mary bawa ke klinik atau hospital mana?' Fareez tidak sabar-sabar ingin tahu.

'Tak pasti lah tu, mungkin Encik Fareez boleh buat panggilan terus pada Miss Mary,

'Ok lah, Thanks ya' Fareez menepuk belakang Johan. Tetapi air mukannya tetap keruh

No comments:

Post a Comment